DTL opfordrer: EU skal blive klogere på modulvogntog
DTL foreslår en grundig rapport om modulvogntog, der kan bruges i Bruxelles.
- Der er kørt 10 gange så mange kilometer siden Vejdirektoratet lavede den første evaluering i 2011, så der er et helt andet grundlag. Det vokser støt og roligt, siger underdirektør Ove Holm, DTL.
Den danske modulvognpark nærmer sig 800 rullende enheder målt på dollyer, linktrailere og kærretræk.6
Flere veje og tilpasninger
Partierne i det store trafikforlig (alle bortset fra Enhedslisten) blev på tærsklen til sommerferien enige om en tillægsaftale, der dels afsætter 75 millioner kroner til at indrette næsten hele det statslige vejnet til kørsel med modulvogntog, dels forlænger modulvogntogsforsøget til 2030.
De 15 års forlængelse skyldes EU-jura. Der er ikke hjemmel i det nuværende og kommende direktiv om lastbildimensioner for denne lastvognstype. Den lange forsøgsperiode dufter af permanentgørelse og giver vognmænd sikkerhed for investeringer i udstyret, mens kampen står i EU og i særdeleshed i EU-parlamentet.
Den nyeste melding fra Vejdirektoratet lyder, at konklusionen fra 2011 om 15 procent bedre kapacitetsudnyttelse næppe har ændret sig væsentligt.
Brug for solid dokumentation
EU-parlamentet vedtog i april sin version af det nye dimensionsdirektiv, og heri indgår en undersøgelse i 2016.
Ministerrådet (de 28 landes regeringer) ignorerer dette forslag i sin holdning. De to institutioner skal forhandle om den endelige tekst i løbet af efteråret.
- I EU-sammenhæng har vi brug for en solid dokumentation af, hvor godt tingene kører i Danmark. Det gælder trafiksikkerhed, miljø, effektivitet og klima, pointerer Ove Holm.
- Der lægges op til, at kommissionen kommer med en rapport i 2016, og vi kunne godt tænke os, at Danmark bidrog konkret til kommissionens evaluering ved at fremlægge de danske erfaringer, fremhæver Ove Holm.
Officiel rapport slår igennem
En sådan dansk rapport vil nok koste en håndfuld millioner danske kroner, hvis den skal have tilstrækkelig tyngde over for kommissionen og såmænd også over for modstanderne af de 25,25 meter lange vogntog, skønner Ove Holm.
Det er ikke en løsning, at branchen selv laver rapporten, understreger Ove Holm. Der skal et myndighedsstempel på for at være overbevisende rundt i Europa, og DTLs pengekasse er ikke til at bestille en masse særkørsler hos Danmarks Statistik.
Store dieselbesparelser
Modulvogntog er mindst 15 procent effektivere, og med volumengods kan man komme op på 30 procent brændstofbesparelse.
Tvis Vognmandsforretning kører med en særlig modulvogntogstype med kran. Han får ekstra meget ud af den ekstra påhængsvogn, når han kører byggematerialer, nemlig en fordobling fra 15 til 30 ton gods og en brændstofbesparelse på 40-50 procent, fremhæver Ove Holm.
- Tænk hvad man kunne opnå på europæisk plan!