23948sdkhjf

Bevar Grindstedbanen

Grindstedbanens Venner og Rådet for Bæredygtig Trafik har startet en underskriftsindsamling med det formål at redde den p.t. lukkede jernbanestrækning Bramming-Grindsted fra at blive slettet fra jordens overflade.
- Indsamlingen vil i første omgang være elektronisk på skrivunder.net/bevar_grindstedbanen; men vi vil snarest fremstille lister til fremlæggelse hos handlende i banens opland til "almindelig" underskrift, fortæller Ole Iskov fra Grindstedbanens Venner.

Med et pennestrøg

- Fra den 1. september 2014 kan transportminister Magnus Heunicke ved et pennestrøg give Banedanmark lov til at fjerne de 40 km spor, men forhåbentlig på de sædvanlige betingelser om, at selve traceen skal forblive urørt med henblik på en senere genoptagelse af togtrafikken.

- Banen har været trafikeret med godstog siden 1971, hvorfor den løbende vedligeholdelse har været minimal.

- Både skinner og sveller skal i givet fald udskiftes, og det vil være mest rationelt at udføre dette arbejde maskinelt ved hjælp af et skinnegående sporudskiftningstog, der klarer det hele på én gang. Derfor bør sporet foreløbig blive liggende "i mølpose," mener Ole Iskov.

Tyske turister

- På lidt længere sigt satser vi på at få genoprettet persontrafikken med en naturlig forlængelse fra Grindsted til den nu vedtagne nye bane til Billund, siger han.

- Grindstedbanen kunne med fordel ogs¨blive en del af den påtænkte Esbjerg Nærbane. Derved kan Grindstedbanen ses som en vigtig del af en sammenhængende banebetjening af hele det midt- og sydvestjyske område Vejle-Jelling-Billund-Grindsted-Bramming-Esbjerg.

- Dette vil betyde et enormt løft af hele egnen – og ikke mindst for turismen. I Slesvig-Holsten og Hamburg bor der knap tre millioner mennesker - og de har ikke bil alle sammen!

Mindske afvandring

- En effektiv jernbane vil bidrage til at mindske afvandringen fra land til by, fortsætter Ole Iskov.

- Byer med jernbanestation er mere attraktive at bo i. Rejsetiden mellem Billund og Esbjerg bliver kun cirka 35 minutter.

- En fuldstændig renovering af banen mellem Bramming og Grindsted vil efter vores skøn koste cirka 480 millioner kroner. Det er mange penge, men så holder sporet også de næste 40 år.

Beløbet bør efter vores opfattelse for størstedelens vedkommende afholdes af staten, Banedanmerk og DSB. De berørte kommuners indsats bør kunne indskrænkes til at omfatte tilkørselsveje og P-pladser samt stationer og trinbrætter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078