Kom nu købs-max på dieselkortet!
Energiselskaberne gør en stor indsats for at hjælpe vognmændene med at forhindre tyveri af diesel. Et af de selskaber, der er længst fremme, er UnoX.
Hos olie- og dieselselskabet UnoX bliver der ofret mange ressourcer på at sætte en stopper for dieseltyverier. Firmaet har indført en lang række tekniske foranstaltninger, som skal hjælpe kunderne. Der gives også mange gode råd om sikkerhed. Og så var UnoX også bag en større "event" hos DTK i Padborg i sidste måned, hvor både ITD og Politiet var mødt op for at fortælle om dieselsikkerhed.
- Vi er mange, der kæmper sammen i denne sag, siger Jesper Skogstad, markedschef hos UnoX med ansvar for vognmandsbranchen.
Hos UnoX deler man tyverierne op i tre kategorier.
1. Hjemmetanke. Vognmænd, der har en hjemmetank og tanker sine biler hjemme på pladsen, er udsat for tyveri fra både den store tank og bilernes tanke.
2. Udetankning. Tyverier, der sker i forbindelse med udetankning, består for eksempel i, at der hældes diesel i en medbragt container eller op i en bil, der holder parkeret ved siden af.
3. Stjålne kort. Den tredje form for dieseltyveri foregår med stjålne dieselkort og pinkoder.
- Der, hvor vi kan gøre mest for kunderne, er ved at have nogle ordentlige sikkerhedsforanstaltninger, når de tanker på vores anlæg. Vi har udviklet nogle forskellige systemer.
To kort
UnoX har udviklet et to-kortsystem. For at tanke, skal der bruges to kort - det ene tilhører den pågældende bil, det andet kort tilhører den pågældende chauffør. Begge kort skal bruges, når der tankes.
- I dag er der mange vognmænd, der har forskellige chauffører på bilerne. Derfor er det en god sikkerhed med to kort.
Alarm
- Vi tilbyder også vores kunder en alarm, hvis der er afvigelser i forbindelse med en tankning, fortsætter Jesper Skogstad.
- Hvis en kunde indtaster sine kilometertal, hver gang han tanker, kan vi holde øje med forbruget for ham. Hvis bilen plejer at køre 3,2 km pr. liter, men kun har kørt 2,5 km/l ved den seneste tankning, får vognmanden en SMS eller en mail fra os.
- Så kan vognmanden tage en snak med chaufføren og høre, om der er en god forklaring på det. På den måde kan man følge op på uregelmæssighederne.
Man har også mulighed for at lave åbnings- og lukketider på kortet. Hvis lastbilen bliver parkeret kl 18 og ikke bliver startet op før næste morgen kl. 06, kan man sætte en spærring på dieselk ortet for det pågældende tidsrum.
- Der er jo ingen grund til at tanke, hvis bilen bare holder stille, vel? lyder det fra Jesper Skogstad. Man kan lukke sine kort i de perioder, hvor der ikke er behov for at tanke.
Købs-max
Ved at lægge et loft på kortene, kan vognmanden sikre sig, at der kun kan tankes en vis mængde på kortet, for eksempel 5.000 liter.
- Hvis bilen kun kan tanke 2.000 liter pr. gang, kan man lige så godt bruge det som købs-max. Hvis der bliver forsøgt tanket for mere, kan vi se det og sende en melding til vognmanden. Igen har vognmanden mulighed for at tage episoden op med chaufføren. Hvorfor havde han brug for at tanke mere? Er max sat for lavt?
- Mit klare budskab til branchen er: Brug systemerne. Brug købs-max. Jeg ved godt, at det kan være lidt bøvlet, men det giver sikkerhed. Man kommer måske til at lægge loftet lidt for stramt, men så kan man udvide det senere.
Tager godt imod
Transportmagasinet: Hvordan tager vognmændene imod disse initiativer?
- De har taget meget godt imod det. Vi gør det jo ikke for at genere vognmændene, men fordi vi har set mange skrækeksempler. Der bliver stjålet for meget store beløb. Jeg har talt med vognmænd, som har været ved at miste deres forretning, fordi der er blevet stjålet fra dem.
- Brændstofomkostningerne er nogle af de største omkostninger, som vognmanden har. Derfor er det tåbeligt ikke at benytte de sikkerhedssystemer, vi har.
Transportmagasinet: Er vi ikke så gode til sikkerhed og kontrol i Danmark?
- Nej, vi har ikke været så gode til det, men der er ved at komme en klar ændring nu. Flere bliver opmærksomme på det og indfører sikkerhedsforanstaltninger.
- De mange sikkerhedstiltag kan kunden selv administrere på vores hjemmeside. Han er meget velkommen til at ringe; men han kan også selv klare det hele på nettet.
Tank-politik
Og så er der Skogstads kæphest: Sørg for at have en tanknings-politik i firmaet ligesom man måske har en alkoholpolitik og en rygepolitik.
- Når I ansætter en ny chauffør, så fortæl ham, hvordan man tanker i firmaet. Det kunne for eksempel være sådan: Hos os kører vi ind til Uno-X og tanker. Vi indtaster altid km-tallet, når vi tanker. Og vi har aldrig pinkoden liggende sammen med kortet. Pinkoden ligger heller ikke fremme i bilen. Den har man i sin pung eller i sit hoved.
- Der er i hvert fald ingen grund til at have pinkoden liggende i bilen. Man kan selv gå ind på vores hjemmeside og ændre sin pinkode, så den er nemmere at huske, siger Jesper Skogstad.
Ikke på én dag
- Vi får ikke ændret verden fra den ene dag til den anden.
- Det er en proces vi har sat i gang. Derfor er vi også opmærksomme på, hvad der måtte komme at nye tiltag, så vi kan være et skridt foran tyvene. De er jo ikke dumme. De er dygtige. Det skal vi ikke tage fejl af - vi skal bare være bedre end dem, slutter Jesper Skogstad.