Kan tunnel til Nordhavn vente i 15 år?
Nordhavnsvej forlænges med en tunnel til containerhavnen, fremgår det af aftalen om metro til Sydhavnen, men de borgerlige er utålmodige.
Tunnelen til containerterminalen fra Nordhavnsvej, som er ved at blive bygget, er et element i regeringens aftale med Københavns Kommune om en metro til Sydhavnen og flere metrostationer ved Nordhavn.
Københavns Kommune bestemmer selv, hvornår tunnelbyggeriet kan gå i gang, fordi metro- og tunnelbyggeriet bliver kommunaliseret.
- Vi vil lave tunnelen inden 2029, men vi vil selvfølgelig lave den på det tidspunkt, når behovet er så stort, at vi kan forsvare at lave investeringen, siger overborgmester Frank Jensen. Årstallet er dog ikke nedskrevet i aftalen, men bygger på en forventning om byudviklingen.
Mangler samlet plan
- Det er alt for vagt. Første etape skal være færdig langt før, og med politisk vilje kunne det første spadestik tages i 2017, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).
I 2029 skulle man gerne være tæt på fuldførelse af hele havnetunnelen, mener han. Hans pejlemærke er 2030. Derfor er han ærgerlig over, at nordhavnstunnelen tages ud af det samlede proejkt og behandles som et selvstændigt brudstykke.
- Vi har bedt om en finansieringsplan for hele havnetunnelen, og det kunne have set i sammenhæng med dette metroprojekt, og det man foretager med By og Havn, siger han.
En god sag
- Det er et besynderligt forløb, at regeringen forhandler i hemmelighed med Københavns Kommune i ugevis, for vi har en fasttømret metroforligskreds. Det havde været langt mere ambitiøs, hvis vi havde haft indflydelse på planen. Vi er meget forundrede over, at man ikke har taget hele havnetunnelen med helt ned til Amagermotorvejen, siger Kristian Pihl Lorentzen.
- Det er en god sag. Nu må vi lige have afklaret, hvordan det spiller sammen. Hvis finanseringen i øvrigt er holdbar, som regeringen har lovet, har vi ingen indvendinger. Jeg havde gerne set, at man var kommet en etape videre, siger finans- og trafikordfører Mike Legarth (K).
Trafikordfører Henning Hyllested (EL) er mere forbeholden.
- Det er godt med en god adgangsvej til containerterminalen, men den anses også for at være fase ét af den østlige omfartsvej, og det tager vi kraftig afstand fra, siger han.
Tunnelen til Nordhavn vil koste 2,1 milliarder kroner inklusive en budgetbuffer på 50 procent.
I første omgang laves et tilkoblingsanlæg på Nordhavnsvej i forbindelse med det aktuelle byggeri, så vejen ikke skal lukkes, når man genoptager byggeriet og fortsætter videreførelsen under Svanemøllebugten.
Nordhavnstunnelen indgår i en aftale om en metro til Sydhavnen og ekstra metrostationer i Nordhavn. Statens ejerandel af By og Havn nedbringes fra 45 til 5 procent. De 40 procent overlades til Københavns Kommune.
Derfor er finansieringen af tunnelen også Københavns Kommunes ansvar, men By og Havn bevarer adgangen til statsgaranterede lån. Metro- og tunnelprojekterne er heller ikke underkastet det kommunale anlægsloft.
Abespil i gang
Hensigten er at lade Vejdirektoratet være byggemyndighed for nordhavnstunnelen, selv om der er tale om et kommunalt vejprojekt.
Aftalen skal godkendes af borgerrepræsentationen, Frederiksberg Kommune og forligspartier på Christiansborg. Imidlertid foregår et abespil om, hvilken af de tre forligskredse skal godkende og finansiere hvad i forbindelse med aftalen.
Regeringspartierne S og R samt DF og SF er de gennemgående medlemmer. Venstre og Konservative er med i syvpartiforliget (alle minus Enhedslisten) og metroforliget (alle minus Enhedslisten og Liberal Alliance). Enhedslisten er med i den såkaldte milliardærklub, der erstattede betalingsringen, og her er V, K og LA ikke med.