Nemlig.com-chauffører må køre kilometervis gratis
De vognmænd, som netsupermarkedet Nemlig.com har hyret til at bringe dagligvarer ud til deres kunder, må arbejde gratis i flere timer om dagen.
De får ingen betaling, når de pakker bilen. De får ikke en krone, når en rute er slut, og de skal tilbage til Nemlig.com's centrale lager i Rødovre. Det tager en times tid at køre tilbage til lageret fra for eksempel Køge eller Helsingør i myldretiden.
Forsinkelser på grund af trafikpropper eller vejarbejde er også på egen regning.
Kun løn i syv timer
"På en 12 timers arbejdsdag fik jeg typisk kun løn for syv timer," siger en anonym chauffør, der indtil for få uger siden bragte varer ud for Nemlig.com til Avisen.dk.
Han ønsker ikke at stå frem, fordi han er bange for, at det vil skade hans jobmuligheder. Avisen.dk kender hans identitet.
Administrerende direktør i Nemlig.com, Stefan Plenge bekræfter over for Avisen.dk, at kontrakterne er udformet således, at vognmændene kun betales for den tid de kører på ruten.
Men han slår fast, at timeprisen er så høj, at vognmændene har råd til at sørge for, at chaufførerne ikke arbejder gratis.
271 kr i timen plus moms
Nemlig.com's forretningsmodel er baseret på selvstændige vognmænd, der får en timepris på 271 kroner plus moms for at bringe dagligvarerne ud til kunderne.
Men ifølge fagforeningen 3F er timeprisen ikke høj nok til, at vognmændene kan give chaufførerne en mindsteløn.
"Hvis en vognmands timepris er 271 kroner plus moms, og han kun får betaling i den tid, han eller hans chauffører er på ruten, så har han ikke råd til at give en overenskomstmæssig løn," siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's transportgruppe.
Medvirker til løndumping
Avisen.dk har interviewet flere end ti chauffører og vognmænd, der uafhængigt af hinanden bekræfter, at vognmændene som konsekvens af kontrakterne kun aflønner chaufførerne fra første til sidste kunde på en rute.
Langt de fleste fortæller om gratis arbejde hver eneste arbejdsdag, og flere chauffører fortæller, at de får ned til en sort 50'er i timen.
3F mener, at Nemlig.com medvirker til løndumping. Transportgruppens formand vil nu tage kontakt til net-supermarkedet.
Model er lovlig
Modellen med at hyre selvstændige vognmænd er lovlig, men ifølge en ekspert er den problematisk, fordi den åbner op for løndumping.
"Det bliver et kapløb mod bunden. Der er ikke arbejde nok til alle, og derfor sælger de selvstændige vognmænd sig alt for billigt, og det rammer de lavtlønnede chauffører hårdest," forklarer Henning Jørgensen, der er professor ved Institut for Samfundsvidenskab på Aalborg Universitet til Avisen.dk.
Nemlig.com afviser, at firmaet er med til at dumpe lønnen blandt chaufførerne. Direktør Stefan Plenge slår fast, at der ifølge Nemlig.com's egne beregninger er råd til at give en mindsteløn.
Må ikke se beregningerne.
I løbet af få måneder vil Nemlig.com nu skrive ind i standardkontrakten, at den enkelte vognmand skal sørge for en ordentlig løn til sine ansatte.
"Vi kommer til at indføre det her i kontrakterne, således at vi væsentligt nemmere kan følge op på den enkelte vognmand. Altså hvad mindstelønnen skal være til en given medarbejder. Hvis der er nogle, der kører rundt og aflønner deres medarbejdere sort, så kommer vi til at slå hårdt ned på det," siger Stefan Plenge til Avisen.dk.
Han vil - af konkurrencemæssige årsager - ikke oplyse, hvor mange selvstændige vognmænd han har kontrakt med.
Avisen.dk's kilder skønner, at der er mellem 30 og 50 underleverandører med et ukendt antal chauffører.