23948sdkhjf

Aarhus Havn bedre tilkørselsforhold

Politikerne har både afsat midler til at forbedre Genvejen, som er en vigtig forbindelse til motorvejsnettet i det sydlige Aarhus, og til at forbedre transportvejene for vindmølletransporter til flere havne blandt andet Aarhus havn.
Projektet, der skal forbedre tilkørselsforholdene til Genvejen med flere spor, bliver finansieret af en pulje, der er betinget af kommunal medfinansiering. Det betyder, at Aarhus Kommune har sagt ja til at betale halvdelen af de cirka 46 millioner kroner, som projektet koster, mens Staten bidrager med den anden halvdel.

Forbedringerne af transportkorridorerne for vindmølletransporter er til gengæld en ren statslig investering, der udgør en samlet pulje på 45,6 millioner kroner.

Tror på væksten

Havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen glæder sig over, at tilkørselsforholdene til Aarhus havn bliver forbedret på flere fronter.

- Politik og penge handler altid om prioriteringer, siger havnedirektøren.

- Derfor er det godt, at politikerne kan se et behov for at udvikle infrastrukturen her i området. Det sender et signal om, at de tror på de samme vækstmuligheder for Aarhus og Aarhus havn, som vi selv gør.

Stadig fokus på havnetunnel

- Et af Aarhus Havns vækstområder er korn og foderstoffer, der blandt andet har slutdestination nord for Aarhus. Tidligere benyttede lastbilerne Randersvej for at komme nord på. I dag køres der via Genvejen til den nordgående motorvej.

Jakob Flyvbjerg Christensen understreger dog, at der er tale om forbedringer af tilkørselsforhold i periferien af Aarhus havn.

- Vi bør ikke flytte fokus fra, at behovet for en Marselis Tunnel skal stå øverst på dagordenen, både af hensyn til byens borgere og til de vognmændene, der fortsat skal kunne køre store godsmængder til og fra Danmarks største containerhavn.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064