23948sdkhjf

A.P. Møller-Mærsk sejler nye veje med stor aftale

Kineserne sagde nej til containeralliance. Det får nu A.P. Møller-Mærsk til at søge andre løsninger.
A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, har indgået en stor aftale med MSC Mediterranean Shipping Company om ruterne på Asien-Europa, Asien-Nordamerika og Europa-Nordamerika ruterne.

Aftalen omfatter 185 skibe fordelt på 21 ruter, oplyser koncernen til fondsbørsen.

Maersk Line forventes at komme til at stå for cirka 55 procent af den samlede kapacitet på 2,1 millioner tyvefodscontainere (TEU). De nye gigantiske Triple-E skibe vil indgå i aftalen.

Aftalen er kommet i hus, efter de kinesiske myndigheder 17. juni sagde nej til at godkende Maersk Lines planlagte samarbejde med konkurrerende containerrederier - det såkaldte P3 Netværk.

Med nej'et blev planerne for samarbejdet, der skulle have mindsket omkostningerne og øget overskuddet i Maersk Line, stoppet. Tidligere havde både EU og USA ellers godkendt samarbejdet.

- VSA'en (vessel sharing agreement) forventes at forbedre netværkets effektiviteten og åbner mulighed for lavere enhedsomkostninger som følge af forbedret udnyttelse af skibenes kapacitet og stordriftsfordele, hvilket også vil gavne kunderne, skriver Mærsk i meddelelsen til fondsbørsen.

Kineserne sagde nej i juni, da de kinesiske regler for fusionskontrol stod i vejen.

P3 var et samarbejde mellem Maersk Line og rederiets to største rivaler på containerfragt - franske CMA CGM og schweiziske MSC, som er verdens andet- og tredjestørste containerrederier.

Tilsammen ville selskaberne få mere end en tredjedel af markedet for containersejlads.

Den nye aftale skal også igennem godkendelser hos myndighederne, oplyser A.P. Møller-Mærsk. Den ventes at træde i kraft i starten af næste år og skal løbe over 10 år.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109