Stiv moral og menneskeliv
Siden starten af Trafiksikkerhed i Øjenhøjde for 11 år siden har næsten 90.000 skoleelever ved selvsyn konstateret, hvad lastbilen er for en størrelse. De små har fået respekt for de store køretøjer. Nu ved de, at de skal passe på, når de ser en lastbil. De ved, at udsynet fra førerhuset er temmelig begrænset. Specielt ved højresving.
Ingen kan præcist måle den positive effekt af den måde, som vognmandsbranchen giver skoleeleverne en øjenåbner; men den har med garanti været med til at redde liv og mindske antallet af kvæstede i trafikken.
Derfor har kampagnen også en meget høj prioritet i DTLs trafikpolitiske arbejde. Som en sidegevinst giver den også store plusser på imagekontoen. Både i forhold til offentligheden og til det politiske system.
Kommercielle venner
Uden støtte fra kommercielle venner og partnere havde den vigtige kampagne ikke været mulig. Heldigvis har DTL altid haft en udviklet sans for at finde sponsorer, som vil støtte organisationens mange forskellige aktiviteter. Lige fra trafikkampagner til værelsesgaver til deltagerne i årets generalforsamling og det er der jo ikke noget ondt i. Slet ikke når sponsorerne føler, at de får noget tilbage for deres penge.
Trafiksikkerhed i Øjenhøjde bliver økonomisk støtte af blandt andet energiselskabet OK, Codan Skadestop og Volvo Lastbiler. De har en del af æren for projektet. På arrangementer er de kommercielle partnere synlige, men de promoverer ikke sig selv uanstændigt meget.
De accepteres. Også af de selvbestaltede politisk korrekte, som normalt er imod at bruge reklamekroner i den gode sags tjeneste. Men reklamen er tilsyneladende blevet lidt mere spiselig i disse sparetider, hvor skæres kraftigt i budgetterne. Gratis ydelserne er mere populære end nogensinde.
Det hjælper bestemt også på kampagnens omdømme, at det er vognmændenes DTL og chaufførenes 3F, som er garanter for kvalitet og seriøsitet.
Næste sponsorede trafiksikkerhedskampagne er uddeling af refleksbrikker i oktober. I det tiltagende mørke skal de lysende refleksbrikker og selvlysende veste være med til at gøre skoleleverne mere synlige i trafikken.
I praksis er det de lokale vognmandsforeninger, som står for arrangementer, og det gør de med stor iver. Langt de fleste steder bliver vognmændene positivt modtaget, og det påskønnes i høj grad, at de tager et konstruktivt medansvar for skoleelevernes sikkerhed i trafikken.
Nægtet adgang
Der har dog været tilfælde blandt andet i Nordre Birk Vognmandsforenings område, hvor vognmanden er nægtet adgang til skolens område. Nogle meget principfaste forældreråd vil ikke have reklamer inden for skoledøren, og den form for moralsk kvababbelse er det umuligt at hamle op med.
I værste fald kan den stædige indstilling koste menneskeliv.
Der er fortsat et stykke tid til oktober. Forhåbentligt kan forældrerådene nå at tænke sig om en ekstra gang og komme på bedre tanker.