23948sdkhjf

Brobizz giver adgang til havnen

Kolding Havn gør adgangen til havnen så let og enkel som mulig for vognmændene – også selv om centrale dele af havnen spærres af sikkerhedsgrunde.
Til oktober spærres store dele af Kolding Havn af med ISPS-hegn; men det bliver alligevel let at komme til at fra havnen.

- Det gør vi ved at etablere adgang med brobizz, som man kender fra Storebælt, forklarer havnedirektør Claus Holm Christensen.

- Brobizzen kan man jo få gratis hos Storebælt A/S eller hos os. Når man først har fået brobizzen registreret i systemet, kan man smidigt køre ind og ud af havnen uden at skulle standse. Man undgår ventetid, når man skal køre ind og ud.

- Brobizz-løsningen indfører vi samtidig med, at vi spærrer af. Så det kommer til at virke fra starten. Vi kan ikke helt præcis sige, hvornår det bliver; men vi regner med midt i oktober. Inden den tid vil vi holde nogle informationsmøder – også hvor vognmændene bliver inviteret.

Transportmagasinet: Hvorfor skal I have ISPS-sikring?

- Ordningen er allerede etableret, siger havnedirektøren. Der er et krav om, at man døgnet rundt skal have kontrol med alle de personer, der færdes i nærheden af gods eller skibe. Da det er alt for omkostningstungt at etablere denne funktion med personale, har vi valgt at spærre området af. Derfor gælder det om at skabe nogle meget lette og simple adgangsmetoder.

Alternativet til brobizzen er, at man får en kode eller et kort, når man skal ind på havnen; men så skal man jo stoppe hver gang, man kører ind og ud.

Ved samme lejlighed flytter vejerboden på havnen inden for hegnet.

God omsætning

Kolding Havn oplever netop nu en stor vækst i godsomsætningen.

- De første syv måneder ligger godsomsætningen 23 procent over sidste år. En stor del af det er skærver til Vojens-Vamdrup banen, som de er ved at udvider; men vi kan også konstatere en generel stigning i havnen.

- Det vi satser på fremadrettet er bulkvarer som korn, foderstoffer, gødning, træpiller og lignende. Det er vores kerneprodukter. Det fortsætter vi med at sætte fokus på. Containere bliver ikke vores kerneforretning lige med det samme.

Projektlaster

- Vi kommer nok til at se flere projektlaster som vindmøller. Det ser vi meget gerne, men det bliver ikke et område, vi satser på. Vi har lige nu ikke pladsen til at håndtere store mæmgder vindmøller.

Havnedirektøren meget stolt af, at DLG og Danish Agro begge har investeret to-cifrede millionbeløb på at udvide deres aktiviteter på havnen.

- Vi får også masser af cement fra Aalborg Portland. Vi er den nordligste cementhavn i Jylland – udover Aalborg. Vi forventer, at dette marked fortsætter med at vokse.

Det kræver naturligvis infrastruktur at blive ved med at udvikle havnens aktiviteter. Her har men et ganske fromt ønske om et kryds ud af havnen mod Fynsvej. Specielt om vinteren kan glatte veje give problemer når bilerne sætter i gang.

Derfor vil vi gerne have krydset forbedret. Prisen bliver omkring 25 millioner kroner, så vi kunne rigtig godt tænke os nogle infrastrukturmidler.

- Det er ikke en radikal omlægning; men den vil lette adgangen til havnen. Det er væsentligt både for os som havn og for Kolding som by.

Ellers vil havnedirektøren ikke klage over til- og frakørselsforholdene.

- Vi har en meget korte køreafstand til motorvejen og til banespor. Jernbanen ligger i direkte tilknytning til havnen og der er omkring fem km til motorvejen, uanset om man skal mod nord, syd, øst eller vest. Det er nemt at komme i alle retninger - og der er fire spor ud af byen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079