23948sdkhjf

Flere veje til tyske modulvogntog

Det tyske såkaldte forsøg med modulvogntog udvides med fire strækninger og omfatter nu ni af de 16 delstater.
Mecklenburg-Vorpommern er med, så man kan anvende færgeruten Gedser-Rostock.

Oprindeligt var der kun åbent for en kort, lokal strækningen mellem færgehavnen og en transportterminal uden for Rostock.

Forbundstrafikminister Alexander Dobrindts kommentar til den fjerde ændring i forsøget med Lang-LKW viser, at modulvogntog langsomt er ved at blive accepteret.

- Med det udvidede rutenet bliver det endnu mere attraktivt for erhvervslivet at deltage i forsøget. De hidtidige erfaringer viser, at det lønner sig at undersøge dette lastbilkoncept nærmere, erklærer Alexander Dobrindt.

Vægtgrænsen er stadig 40 ton

Det beskedne forsøg er kommet op på 39 deltagende virksomheder med 80 vogne efter starten i januar 2012. Det slutter ved udgangen af 2016.

Tyskerne har en langt mere forsigtig tilgang til de 25,25 meter lange lastvogntog end Danmark, hvor politikerne er enige om at forlænge forsøget til 2030.

Det er dog kun længden og ikke totalvægten, som indgår i forsøget, mens totalvægten er sat op til 60 ton herhjemme. Det vil tyskerne ikke vide af. Vægtgrænsen er den samme som almindelige lastbiler, nemlig 40 ton og 44 ton i kombitrafik.

Modulvogntog kan endnu ikke effektivt indgå i den danske eksport, for det kræver tysk godkendte modullastbiler at køre i Tyskland.

www

Den officielle bekendtgørelse med de enkelte strækninger:

http://www.bast.de/DE/FB-V/Fachthemen/v1...
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093