Cabotage-debat på Transportens dag
Der var livlig debat om cabotage og social dumping, da DI Transport i går onsdag den 18. juni holdt Årsdag.
Det var især adm. direktør Mogens Therkelsen, bestyrelsesmedlem i DI Transport, som førte an i kritikken af politikerne:
- I løfter cabotage-debatten op på et forkert niveau, når I tordner ud i pressen om ulovlig cabotage. I blander cabotage, social dumping og international transport sammen i én stor pærevælling. I skal passe på, at I ikke skaber en masse myter omkring disse begreber.
- Cabotage er ikke ulovligt; men sådan får I det til at lyde, når I udtaler jer forkert, sagde han.
Passe på sprogbrugen
Hertil svarede Kristian Pihl Lorentzen:
- Vi skal alle passe på med sprogbrugen. Vi skal ikke tale cabotage op til et kæmpe problem, som det ikke er. Vi har brug for en mere nuanceret debat.
- Ja, sagde Rasmus Prehn (S).
- ITD har truet transportministeren med en retssag for en udtalelse om cabotage. Lad os nu komme videre i en positiv stemning.
Kim Christiansen (DF) mente, at man sagtens kan køre cabotage med de nuværende regler.
- Derfor har vi ikke brug for yderligere liberalisering, som nogle ønsker, sagde han.
Post Danmark-sagen
Rasmus Prehn måtte forsvare transportminister Magnus Heunickes kritik af Post Danmarks internationale transporter, som han vil have undersøgt nærmere.
- Om de er ulovlige ved vi ikke. Det er det, vi vil undersøge. Vi vil sikre, at loven bliver overholdt, svarede Prehn.
Hans Frederiksen, direktør i transportfirmaet H.C.S, som har udført de kritiserede transporterne for Post Danmark, var også tilstede i salen. Han følte sig anklaget for ulovligheder af transportministeren.
- Statslige virksomheder har et særligt ansvar, sagde Kim Christiansen, som kom Rasmus Prehn til undsætning i debatten.
- Jeg har bedt ministeren komme i et samråd i næste uge for at fortælle, hvad der foregår. Vi vil have at vide, om Post Danmarks transporter er lovlige eller ulovlige. Vi ønsker at se, hvordan det ser ud i de danske statsejede virksomheder.