Iveco Daily går nye veje
Tredje generation Iveco Daily er som forandret. Først og fremmest er kvaliteten forbedret og køreegenskaberne opgraderet.
@$ID/[No paragraph style]:
Iveco Daily har altid været mere en lille lastbil end en stor varebil. Det skyldes først og fremmest rammekonstruktionen. Iveco er jo også en lastbilsproducent , men alligevel har de gode italienere forstået at gøre bilen mere letkørt end nogensinde. En vindmodstandskoefficient som en personbil på 0,30 CW ses ellers ikke i denne boldgade.
Krængningerne er minimerede takket været ny undervogns-geometri med mindre overhæng bag og med ny affjedring med dobbelte triangler foran. Bilens køreegenskaber på selv snoede bjergveje er forbilledlige. Med en vendediameter på 11,9 meter er den også letkørt i byen.
Der er tale om en helt ny bil, som Iveco har investeret 500 millioner euro i. Det svarer til 3,8 milliarder danske kroner og inkluderer også ombygning af Suzzara-fabrikken ved Brescia i Norditalien.
Tre generationer
Den første Daily kom i 1978. Allerede dengang havde bilen rammekonstruktion, uafhængig affjedring foran og 17 kubikmeter varerum.
I 1999 kom anden generation med blandt andet automatgear, naturgas motor, modeller på 6,5 ton og common rail motor teknologi. Daily vandt suverænt titlen Van of the Year 2000. I 2006 gennemgik Dailyen et stort facelift, mens lettere facelifts kom til i 2009 og 2011.
Her i 2014 er tredje generationen altså kommet. Det består af i alt 200 base-udgaver og 8.000 fabriksudgaver!
Ny inde og ude
Bilen har helt ny arkitektur inde og ude med to ramme-layout, ny affjedring, nye akselsystemer, nye sikkerhedssystemer og et 19,6 kubikmeter varerum. Nyt er også ECO-systemet, så man med en knap sænker omdrejningstallet og sparer 8-14 procent brændstof. Det er eminent i bykørsel.
I kabinen er der udvidet med flere nye aflæggepladser i instrumentbræt, døre, under sæder og i de to handskerum. Sæderne er også nye, men man sider 15 cm lavere. Der er også kommet en større forrude. Det betyder bedre rumfornemmelse og udsyn. Rattet er med 20 mm mindre diameter mere sporty.
Næste år dukker Iveco Daily op i en 4x4 udgave. Netop sådan en model har et stort kundeunderlag.
Jorden rundt
Daily sælges jorden rundt i forskellige generationer. Således sælges den oprindelige første generation af Dailyen i Kina i en faceliftet udgave. I Latinamerika er anden generation stadig i fuld vigør, mens vi i Europa nu tager tredje generation i brug. Den nye Daily kommer dog til Asien og Stillehavsregionen, men først i 2015. Latinamerikanerne må dog vente til 2017. Til dato er der solgt 2,6 millioner Dailyer på verdensplan!
Der anvendes dog samme motorkonstruktioner fra Fiat Power Train med 2,3 liters og 3-liters slagvolumen. Måske kunne man have forventet nyere teknologier i drivlinen, men det ville måske være for meget nyt på én gang.
Euro 6 om to år
En helt ny varebil som denne ses normalt kun hvert 15. år. Mon ikke, Iveco har noget i ærmet, når Euro 6-teknikken skal være klar på 3,5 ton bilerne. Der er to år til, at Euro 6 bliver krav til de mindre 3,5-tons udgaver.
Motorerne er på 2,3 og 3 liter. Førstnævnte yder 106-146 hk og har moment på 270- til 350 Nm. Sidstnævnte yder 146-205 hk og har moment på 350-470 Nm.
Motoren med naturgas er på 136 hk og har et moment på 350 Nm. Den bliver produceret på basis af en benzinmotor, som Iveco deler med Fiat Ducato.
Daily i nyeste udgave fås i op til totalvægte på 7 tons. Læssehøjden er opgivet til fra 675 mm i mindste kassevogn til trinbrættet dog kun 460 mm.
Vil være forbillede
Ivecos ledelse lagde ikke skjul på, at målet er at være forbillede i den lille lastbilklasse. Man vil kæmpe videre for at vinde markedsandele fra Mercedes-Benz.
- Iveco Daily skal være bedst, når det gælder totaløkonomi også kaldet Total Cost of Ownership (TCO), lød meldingen fra Iveco-chefen Lorenzo Sistino på pressemødet.
- Den tidligere Daily var måske ikke den stærkeste sælger som Van, fordi mange chauffører med almindeligt B-kørekort fandt den for stor og tung. Den nye Daily er gjort mere smidig og lettere at køre i byen. Den er knap så stor at se på og laster mere end de nærmeste konkurrenter.
- Hvis jeg skal opsummere, så er bilen blevet lettere at køre, lettere at laste og mere effektiv og lettere uden at miste sine styrker," sagde Lorenzo Sistino, CEO for Iveco, til premieren i Italien for nylig.
Iveco er en del af CNH Industrial, som omfatter Iveco busser og lastbiler, Astra specialkøretøjer New Holland landbrugsmaskiner, Case entreprenørmaskiner og FTA motorteknologi. CNH har over 71.000 medarbejdere og hører til Fiat Gruppen.