Svenskerne kender vejen til EUs store pengekasse
Havnene skal lære at søge tilskud
Sverige er kommet gennem det første nåleøje i EU-kommissionens godkendelse af støtte til ny infrastruktur i havne.
Støtten på mindst 10 procent kommer fra midlerne til de såkaldte transeuropæiske net (TEN-T). De ydes blandt andet til udviklingsprojekter i Trelleborg, Malmø og Sundsvalls Logistikpark.
Det drysser lidt på Danmark, da Copenhagen Malmö Port stilles en halv snes millioner svenske kroner i udsigt. Pengene bruges til projekteringer af en ny kombineret bane- og vejbro over et havneafsnit samt offentlige veje i den ny logistikpark i Norra Hamnen.
- Det er noget af det, vi skal blive bedre til, siger Gitte Lillelund Bech.
- Jeg er sikker på, at der er danske havne, som ville kunne få TEN-T-midler. En af mine opgaver som direktør i Danske Havne er at styrke adgangen til EU-midler. Det er vi ved at kortlægge.
- Svenskerne har været dygtige til det, og vi samarbejder med vores svenske søsterorganisation, Sveriges Hamner, så vi også kan lære at få bedre adgang til investeringspenge fra EU, hvad enten det er til de europæiske transportveje eller regional støtte til de mindre havne, fortsætter Gittelund Bech.
Nordisk stemme
Indflydelsen på den europæiske lovgivning skal også øges.
- Vi kan nok få større gennemslagskraft, hvis Danmark, Sverige og Finland kan blive bedre til at tale med én stemme, slutter Gitte Lillelund Bech.
Via Folketingets erhvervsudvalg har Michael Aastrup Jensen (V) fra havnebyen Randers stillet spørgsmål til transportminister Magnus Heunicke (S):
1) Hvad har regeringens gjort for at hive EU-støtte hjem til danske havne.
2) Hvad kan regeringen lære af den svenske regerings engagement i at sikre svenske havne EU-midler?