Kombiterminalen i Padborg vokser
Den politiske bevågenhed om banegods er for lille, mener TX Logistik
De fem forligspartier i "Bedre og billigere trafik"-kredsen eller milliardklubben - S, R, DF, SF og EL - afsætter 8 millioner kroner til en yderligere udvidelse af terminalen i Padborg som en del af deres seneste aftale fra 12. juni.
Forligspartierne kræver dog, at en række spørgsmål om kontrakter og husleje afklares. Anvendelsen af de 8 millioner kroner er betinget af, at "der kan findes en hensigtsmæssig løsning", som det hedder.
Kommunen har sagt ja til at indhegne en ny plads på 12.500 kvadratmeter til henstilling af trailere og opmagasinering samt strømtilslutning til køletrailer og kølecontainere, så der ikke bruges plads ved sporene til parkering, oplyser terminalchef Sven Hansen, TX Logistik.
Han venter svar fra Banedanmark og Transportministeriet efter skoleferien. Udvidelsen skulle gerne være klar inden vinter.
Opfordring:
Gen-opliv udvalg
- Vi ser positivt på vores fremtid hvad angår godstransport. Banegods vil stige lige så meget som landevejsgods, siger Sven Hansen.
Derfor ærgrer det ham, at Transportministeriets gruppe "mere gods på bane" ikke har fungeret siden Henrik Dam Kristensen (S) forlod ministeriet.
Sven Hansen opfordrer transportminister Magnus Heunicke (S) til at genoplive udvalget.
Terminaler udbydes i 2020
Partierne i den lille forligskreds milliardklubben vil sende de tre kombiterminaler i Tåstrup, Taulov og Padborg i samlet udbud i 2020.
Det kommer næppe til at ske uden statsstøtte i tysk eller svensk størrelse, mener Sven Hansen. En samlet operatør skal selv medbringe alt materiel og vil kun kunne overtage medarbejdere.
- Vi er ikke konkurrencedygtige over for tyskere og svenskere på kranprisen (håndteringsgebyr, red.). Vi kunne få langt mere gods over Høje Tåstrup, hvis kranprisen var den samme som i Malmø. Inden for banegodstransport ligger Danmark 10-15 år bagud for de andre, siger Sven Hansen.
Kørestrøm giver mere banegods
Danske terminaler trænger til modernisering, fortsætter Sven Hansen. Han efterlyser først og fremmest elektrificering, så kunderne kan bruge deres egne ellokomotiver til rangering.
- Næsten alle tysker terminaler er tilkørselsbare for ellokomotiver. I Danmark skal man stadig væk rangere med diesellokomotiver. Banedanmark siger, at kørestrøm først kan lønne sig, når man har 25 tog om ugen. Det er ikke rigtigt. Man kan kun få 25 tog om ugen, hvis man er konkurrencedygtig, pointerer Sven Hansen.
- De siger, at de vil have mere gods på bane. Så skal man også gøre noget for det. Industrien vokser, når infrastrukturen virker.
A7 på skinner til Hamborgs havn
Hans bidrag til en smidigere Jyllandskorridor kan blive en rute på den forholdsvis korte strækning mellem Padborg og containerhavnen i Hamborg.
Motorvejen A7 gennem Slesvig-Holsten er overbelastet og skal udvides over 14 år. TX Logistik forbereder derfor at genoplive ruten fra Padborg til containerhavnen i Hamborg, der kan spare vognmænd og speditører for et par timers forsinkelse.