23948sdkhjf

Fuldt distributions-program

Franske Renault Trucks er nu klar til at gå ind i Danmark med et fuldt program af distributionslastbiler - D-serien. Transportmagasinet har prøvet bilerne på Renaults hjemmebane i Lyon.
Renault Trucks er nu klar med sit fulde distributions-program: D Cab 2M, D Cab 2.1M, D Wide og D Access.

D Wide er bilen lige under den meget roste T-serie og er afløser for topsælgeren Premium. Den går fra 16 til 26 ton.

D Cab 2M

D-serien mindste bil er den smalle D Cab 2M. Betegnelsen "2M" er målet på førerhusets bredde, altså 2 meter. Det er en bil på 3,5-7,5 ton og en 3-liters DTI 3 motor på 150 og 175 hk.

150 hk’eren har et moment på 350 Nm mellem 1.200- og 2,800 omdrejninger, mens 175 hk’eren har 540 Nm mellem 1.400-2.200 omdrejninger. Den mindste motor går op til 6,5 ton totalvægt og har manuel gearkasse, mens den største går til 7,5 ton totalvægt og fås med både manuel gearkasse og den automatiserede Optitronic gearkasse.

Hill Holder er standard. Så undgår man at rulle tilbage, når man sætter i gang på en bakke. Instrumenteringen i D Cab 2M adskiller sig meget fra de andre biler i D-serien. Den bygges nemlig i samarbejde med Nissan på deres fabrik ved Madrid. Den er søstermodel til Nissans NT500, som dog ikke forhandles herhjemme.

Teknikken er fra Nissan; men den er faktisk utrolig smidig at køre. Det prøvede vi kort på en tur i Aarhus for nylig – i øvrigt med læs - og igen for nylig ved en test i Lyon af hele Renaults distributions-serie.

D Cab 2M har en lav chassisvægt og en ganske stor nyttelast.

Desværre var der ikke læs i nogle af bilerne, så det var meget svært at bedømme køreegenskaberne, da bilerne var meget urolige på vejen; men man sidder godt i bilerne. Uden læs er alle hurtige. Midter-ryglænet kan slås ned, og det kan så bruges som bord.

D Cab 2,1M

Foruden D Cab 2M var der D Cab 2.1M. Det er en bil på 10-18 ton, mens D Wide (eller Cab 2,3 M) er på 16-26 ton.

Motorerne DTI 5 og DTI 8 med henholdsvis fire og seks cylindre er nyudviklede af Volvo Powertrain og produceres i Frankrig. DTI 5 (5,1 liter) kommer med 210 og 240 hk. DTI 8 (7,7 liter) kommer med 250, 280 og 320 hk.

Teknisk er de mere eller mindre identiske med Volvo FL og FE både hvad angår motorer og aksler. Det er meget naturligt, da Renault og Volvo indgår i samme koncern. Designet er dog vidt forskelligt - både førerhuset og kabinen.

D Cab 2,1M hed tidligere Midlum; mens D Wide tidligere var en del af Premium-programmet. D Cab 2,1M fås også som dobbeltkabine. Renault tilbyder faktisk et væld af varianter inklusiv 4x4.

Mindre modeller

Til prøvekørslerne i Lyon stillede Renault også med de mindre modeller Maxity og Master. Sidstnævnte bygges af Renault personbiler og sælges både af personbilsafdelingen og af Renault Trucks. Som minibusser og personbiler er de i alliance med Nissan, mens lastbilerne er tilknyttet Volvo Trucks.

Endelig var der modellen Access, der meget er brugt til renovationskørsel. Førerhuset bygges af Dennis Eagle i England med Renault DTI 8 teknik på 280 eller 320 hk og Allison automat-gearkasse samt retarder, som sparer på bremserne.

Der er valgt mellem to- og tre aksler. 6x2 udgaver har elektronisk kontrolleret styring på den bageste aksel, som giver bilen en lille vendediameter. De første Access modeller skulle være i Danmark inden længe. Bilerne er allerede meget udbredt i flere europæiske storbyer blandt andet Paris og Rom.

Fordelen ved Renault Access er det helt fladt gulv og fuld ståhøjde overalt i førerhuset – også i Euro 6 version.

Prøvekørslerne

Vi prøvede en hel del af bilerne, men som sagt er det svært at bedømme en bil, der ikke er lastet. Vi kan dog generelt rose det lave støjniveau i kabinerne. Sikkerhedsmæssigt kan vi nævne esc stabilitets system.

Enkelte lastbiler havde en noget tungere opbygninger. De gjaldt for eksempel en D Cab 2.1M med Hyva kroghejs og en 6-cylindret DTI 8 motor på 280 hk med et moment på 1.050 Nm mellem 900- og 1.600 omdrejninger. Her kunne man virkelig fornemme trækkraften.

Et plus ved bilerne er, at opbyggere – så snart en bil er bestilt – kan få adgang til bilens data via en særlig web-portal hos Renaul Trucks. Hermed kan selve opbygningen planlægges, og man kan spare op mod 20 procent af opbygningstiden, lover Renault.

Renault D-line

Modeller

D Cab 2M: 3,5-7,5 ton.

D-Cab 2.1M: 10-18 ton.

D Wide: 16-26 ton.

D Access: Renovation.

Master: 2,8-4,5 ton.

Maxity: 2,8-4,5 ton.

Motorer:

D Cab 2M:

DTI 3 med 150 og 175 hk.

D Cab 2.1M:

DTI 5 (5,1 liter) med 210 og 240 hk.

DTI 8 (7,7 liter) med 250, 280 og 320 hk.

D Wide:

som D Cab 2.1M.

Access:

DTI 8 med 280 og 320 hk.

Master:

DCI 2.3 med 110, 125, 135, 150 og 165 hk.

Maxity:

DXi2.5 med 110 og 130 hk. DXi3 turbo 150 hk.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078