Radiotavshed i sommervarmen
Transportmagasinets erhvervspolitiske kommentator, Poul Rudolf, har bemærket, at der har været stille i sommerens hede. Ingen vilde diskussioner på organisationsniveauet.
ITD havde ellers lige før sommerferien lagt op til en ny omgang traditionel hundeslagsmål med DTL. ITD-direktør Jacob Chr. Nielsen provokerede kraftig med en påstand om, at 3F og DTL tydeligt har smurt alt for tykt på om cabotage og påståede ulovligheder. "Men offentligheden og politikerne har efterhånden lugtet lunten og gennemskuer i stigende grad de falske toner. Mit indtryk er desværre, at DTL og 3F bevidst søger uenigheden, polemikken og skræmmebilleder som et middel til deres egen overlevelse i branchen."
Herefter ønskede ITD-direktøren en rigtig god sommer til alle.
Den meget udfordrende og pågående udmelding blev bakket op af den gamle ITD-formand og vognmandskæmpe Mogens Terkelsen, som mente, at DTL og 3F over en lang periode har været på vildspor.
Promte svar
Den slags meget direkte angreb vil normalt udløse et promte svar fra modparten, men DTL har tilsyneladende - og noget overraskende - indført radiotavshed. Som opsøgende og seriøst medie har Transportmagasinet naturligvis søgt efter en forklaring. Er der sket pressemæssige ændringer efter formandsskiftet i maj, eller er der alene tale om, at sommervarmen har lagt en dæmper på udfoldelserne?
Hverken den nuværende DTL-direktør eller hans forgænger kan ligefrem beskyldes for at være mundlamme. Både Erik Østergaard og Michael Svane kender betydningen af at sætte dagsordenen. Som typer har de en passende frækhed til at begå sig alle steder og på alle årstider - og det værdsættes generelt af vognmændene.
Ingen ændringer
Transportmagasinet har kontaktet DTLs pressechef Morten Lindbo, som garanterer, at der ikke er tale om nogen ændring i organisationens pressestrategi. Journalisterne vil altså fortsat få masser af input til deres artikler. Organisationen ønsker bare ikke at anvende krudt på at svare på de samme angreb fra ITD.
Som klummeskriver ser jeg frem til nye udmeldinger om politiske sejre. Vi undgår vel heller ikke de indbyrdes cabotage-slagsmål, som næsten altid er journalistik guf. Fra en intern meningsmåling ved vi, at cabotage har vognmændenes store læsermæssige interesse.
En livlig organisationsdebat er guld for enhver klummeskriver.
Inspiration behøver Ikke nødvendigvis have udgangspunkt i uenighed. Gode transportpolitiske sejre eller et par solstrålehistorier har også en høj prioritet. Især hvis virksomheden er medlem af både DTL og ITD.
Et transportmagasin har svært ved at overleve uden en aktiv transportbranche, der ikke altid er enig om marchretningen. Lidt på samme måde som Billedbladet, der vil få store overlevelsesproblemer, hvis vi ikke havde et levende dansk kongehus, som også har sine udfordringer at slås med.