Chauffør vinder epilepsi-sag i byretten
Dansk Folkeparti kræver genoptagelse af samtlige kørekortsafslag i epilepsisager
Det sker i en reaktion på en byretsdom, som efterlader Justitsministeriet og Rigspolitiet som tabere - og det har fået DF-politikeren til at stille to spørgsmål til justitsminister Karen Hækkerup (S).
Hvis det stod til Kim G. Christiansen, skal hun ændre sagsbehandlingen af ansøgninger om fornyelse af erhvervskørekort samt ansøgninger om dispensation fra reglerne på området fra erhvervschauffører, der tager medicin mod epilepsi, men har været anfaldsfri i mindst 10 år.
En gruppe erhvervschauffører kan pludselig ikke få fornyet kørekortet på grund af nye EU-regler, der trådte i kraft 1. januar 2012. Herefter kræves 10 år uden anfald og uden indtagelse af epilepsimedicin for at kunne få fornyet det store kørekort.
Dom over dårlig forvaltning
Byretsdommen fra 3. juli handler imidlertid ikke om EU-direktivets rimelighed eller manglende overgangsordning, men om god eller snarere dårlig forvaltning.
Sagen var anlagt af 3Fs transportgruppe mod Justitsministeriet på vegne af en chauffør, som har været anfaldsfri i over 30 år og kørt som chauffør i 22 år samt overholdt den minimale medicinering til punkt og prikke.
Rigspolitiet forsømte at indhente de nødvendige oplysninger om sagsøger, og der er henvist til en bekendtgørelse, hvor epilepsi defineres som en tilstand med mindst to anfald inden for fem år.
Afgørelsen lider derfor af væsentlige mangler. Ergo er afgørelsen ugyldig, konkluderer byretsdommeren.
Justitsministeriet har undladt at anke dommen.
Flere sager genåbnes
Dommen giver i sig selv ikke den pågældende chauffør sit store kørekort tilbage. Sagsbehandlingen skal gå om.
- Det er en ny chance for alle chauffører med mindre end to anfald i en femårsperiode, siger miljøkonsulent Kjeld Hougaard Jensen, 3F.
3F er sammen med Rigspolitiet ved at finde ud af, hvem blandt omkring et halvt hundrede chauffører kan få gavn af dommen.
Folketinget vidste intet bordet fanger
Udelukkelsen af epilepsimedicinerede chauffører kom bag på alle på Christiansborg, for den konsekvens blev ikke nævnt i europa- og retsudvalgene eller folketingssalen under diskussioner om de to direktivforslag vedrørende erhvervelse af kørekort.
De nye EU-regler giver ikke mulighed for en overgangsordning, har justitsminister Karen Hækkerup fastslået i offentlige udvalgsmøder foranlediget af bl.a. Kim G. Christiansen og retsudvalgsformand Karina Lorentzen (SF).
De to folketingspolitikere mener, at det er urimeligt, at en chauffør fra den ene dag til den anden fratages retten til rat og job på grund af EU-reglen om, at en lastbilchauffør skal have klaret sig uden medicinsk behandling i 10 år.
Kim G. Christiansen har foreslået en indkøringsfase på 10 år, så de berørte chauffører, der tager epilepsimedicin, kan nå at indstille sig på EU-stramningen. Det afviser justitsministeren med argumentet, at det gør man ikke i sager om færdselssikkerhed.
Gælder kun lastbiler
Det er muligt at få dispensation helt ned til to års medicinfrihed herhjemme, hvis man får en god sundhedsfaglig prognose.
Der er givet tre dispensationer. Det har justitsministeren tidligere oplyst. Epilepsireglen gælder kun gruppe 2 (tunge køretøjer) og ikke gruppe 1 (mindre køretøjer).