Ducato mere velkørende
Dugfrisk test af Årets Varebil 2014, Fiat Ducato. Bilen er forbedret på alle punkter, mener Carsten Teiner, som kørte testen i både Danmark og Sverige.
Vi har testet udgaven med halvlang længde (L3) og halv højde (H2) i basisudgaven, der har betegnelsen "Classic." Testbilen havde masser af ekstraudstyr, som normalt kun er standard i de dyrere "Techno" og "Lounge" udgaver.
Udefra er den nye udgave mere rå og sporty at se på. Den nye front er 3-delt og billigere at reparere. Der er mulighed for at få LED-lys som ekstraudstyr. Det koster 2.500 kroner.
Der er en ny struktur på siden. Varekassen er forstærket. Sidedøren, hængsler og skinnen er mere letgående og så er der 12 fastgørelseskroge i varekassen. I testbilen var bunden forsynet med en tyk finér-plade.
Fastere affjedring
Ducatoen har fået et bedre bremsesystem, en fastere affjedring og en mindre krængning. Det giver bedre køreegenskaber - også når der køres på svenske skovveje. Testbilen havde tillige ekstra Traction T+ antispinsystem, der netop kom til sin ret på grusvejene. Der er desuden linjevogter (lane-departure-warning), så man advares, hvis man kommer ud over vognbanestriberne.
Der er en stærkere kobling, ny og kraftigere foraksel og komposit-bagaksel, der gør det billigere at eje en Ducato.
Stærk motor
Vi testede den delvist med fuld last, men Fiat Professionals 2,3 liters dieselmotor med 130 hk er stærk nok til jobbet. Bilen tager også hensyn til lasten med Load Adaptive Control. I 130 hk udgaven var der trækkraft fra 45 km/t eller 1.000 omdrejninger i sjette gear. Denne motor bliver den mest solgte herhjemme formentlig kommer den i over halvdelen af de danske Ducatoer.. De forbedrede motorer har cirka 10 procent bedre brændstoføkonomi (17,5 km/l) takket været andre stempler, stempelringe og dæk med lav rullemodstand.
Letgående gearskift
Gearskiftet er mere letgående end før, og den forbedrede ergonomi med justerbart rat (horizontalt) og højdejusterbart førersæde (både for og bagkant) er med til at give den gode kørestilling.
Bilen har "Hill Descend" system, der "holder" på bilen ned ad bakke mellem 4 og 25 km/t og ved fald på 3- til 50 procent. Instrumenteringen er også fornyet og her kan man anke over, at det er svært at aflæse instrumenter i dagslys. Testbilen havde ekstra navigation, regnsensor, sædevarme og sædearmlæn.
Trang midterplads
Bilen havde bænkesæde, og her sidder passagererne meget lodret. Især på midterpladsen, hvor man også sidder tæt på instrumentbræt og kopholder-sektion. Der er i øvrigt masser af aflæggeplads i kabinen.
Sikkerhedsudstyret omfatter esc (ESP) og fører-airbag. Nævnes skal også fartpilot. Desuden havde testbilen skiltegenkendelse, der viser stedets hastighedsgrænse i instrumentbrættet.
Der er alle moderne kommunikationssystemer inklusive Bluetooth, iPhone stik og tablet holder (iPad).
God for opbyggere
Chassiset er forberedt for opbyggere, så de ikke behøver at bore og skære så meget i bilen, når de skal i gang med opbygningen.
På servicesiden er pærerne lukket inde bag et skuelåg for ikke at skabe kondens, så når de skal skiftes, skal hele lygtehuset skrues af.
Det klares dog med to skruer.
Fakta
Fiat Ducato 33 130 hk H3L2:
Motor: 2,3 MJT turbodiesel.
Ydelse: 130 hk/3.600 omdr.
Moment: 320 Nm/1.800 omdr.
Forbrug: 14,3 km/l
CO2: 183 gram/km
Topfart: 155 km/t.
Køreklar vægt: 2.084 kg.
Totalvægt: 3.300 kg.
Påhæng: 2.500 kg.
Varerum: 3.705 x 1.870 x 1.932 mm
Bagdøre: 1.562 x 1.790 mm
Sidedøre: 1.250 x 1.755 mm
Varerums-volumen: 13 kubikmeter
Bremser: ESP (esc)
Forkofanger: 3-delt.
Radio med Bluetooth og MP3 afspiller. Ipad holder.
Ekstra: 5 tommer touch-screen.
Gearkasser: Manuel 6 trin.
Trækkraft i sjette gear: Ab 45 km/t (1.000 omdr.)
Terrænkørsel: Traction+.
Oliefyr: Wabasto.
Dæk: Pirelli Chrono Four Seasons 225/70 R 15c.
Pris testbil: 288.055 kr. plus moms.
Pris Ducato 2,3: 233.598 kr. plus moms.
Artiklen er en del af temaet Test.