Plagborg får XL-mærke
Brdr. Plagborg kan nu tilbyde 13 ton XL-godkendelser på flere forskellige typer opbygninger.
Opbyggerfirmaet Brdr. Plagborg fra Lindved har gennem det sidste års tid forberedt sig på blive XL-godkendt. Flere kunder har spurgt om det kunne være muligt og det er det blevet nu.
Med XL-godkendelsen får opbyggeren mulighed for at opfylde de tyske surringsregler.
- For et par måneder siden blev vi kontaktet af Danske Fragtmænd, som mente, at vi måtte gøre noget ved sagen. Så gik vi for alvor i gang, fortæller Karl Otto Plagborg.
- Vi lavede aftalen med det tyske certificerings- og prøvningsfirma, TÜV, som sendte alt deres testudstyr til Lindved", hvor certificeringen skulle foregå.
- Jeg tror, vi brugte i alt 250 mandetimer til hele processen, som endte med at koste et sted mellem 300.000 og 400.000 kroner.
- Til gengæld kan vi nu levere flere opbygninger med forskellige optioner med en nyttelast på 13 ton, som dækker de fleste behov til forvogne og påhængsvogne.
- XL-godkendelsen betyder, at godset ikke skal surres, når bilen er fyldt op med gods. Det er meget tidsbesparende for chaufføren.
Hvis et køretøj har større nyttelast end 13 ton, er det kun godset udover de 13 ton, der skal surres.
De største udenlandske trailerfabrikker og kasseleverandører kan levere XL-godkendte produkter. Det kan vi også som den første danske opbygger.
Godkendelsen kan fysisk ses på et dokument som Plagborg udsteder og leverer sammen med køretøjet. Dokumentet viser stelnummer og opbygningstype. Det skal fremvises til Politiet ved kontrol af surring.