Forbedret kvalitet i ny Ducato
I august kan de første nye Fiat Ducato varebiler leveres i Danmark. Premieren fejrede den nye italiener allerede på Vestfyn Trækker-messen i sidste uge.
Den nye Fiat Ducato er en væsentlig bedre varebil end den nuværende model. Det kan vi forsikre læserne om efter to dages kørsel med den nye bil på vejene mellem Milano og Torino.
Det, man først bemærker, er den bedre samlekvalitet og bedre finish.
Fiat Professionals ledelse understregede ved verdenspremieren forleden i Italien da også, at man har haft fokus på robusthed, pålidelighed og effektivitet, da man udviklede den nye bil. Det betyder lavere totalomkostninger, også kaldet TCO - "Total Cost of Ownership," siger danskeren Henrik Starup, der er øverste chef for Fiat Professional.
Han trådte sine barnesko hos Iveco North Europe i Kastrup i Danmark i 1990. Han har en bachelorgrad fra Copenhagen Business School fra 1989. Han har været tilknyttet Fiat-koncernen i Italien og Tyskland siden 2000 både for Fiat, Iveco og Case New Holland.
Designet er blevet mere råt. I stedet for de bløde kurver og former, er den nu mere firkantet. Motormæssigt kan vælges mellem:
2-liters motor med 115 hk.
2,3-liter: 130 eller 150 hk.
3-liters motor: 180 hk.
Kun den sidstnævnte motor er udviklet af Iveco selv. De øvrige er købt i Japan.
LED-lys er standard i 150 og 180 hk udgaven. Ellers koster det 2.500 kroner ekstra. Kofangeren er tredelt for at gøre reparationer billigere.
I 130 hk udgaven var der trækkraft fra 55 km/t eller 1.200 omdrejninger. Denne motor er fortsat særdeles smidig. Den bil vil formentlig blive den mest solgte i Danmark. Fiat Professional regner selv med at halvdelen af alle Ducatoer herhjemme vil være 130 hkere.
Nyskabelser
Ellers indeholder den nye Ducato en række nyskabelser som en stærkere kobling, en kraftigere foraksel, en bagaksel i komposit-materialer og motorer med 10 procent bedre brændstoføkonomi. Bilerne kører uden problem 17,5 km pr. liter takket været andre stempler og stempelringe. Dækkene har lav rullemodstand. I alt giver det en vægtreduktionen er på 35 kg.
Chassis og karosseriet er strammet op, så bilen krænger ikke så meget som før med andre ord er køreegenskaberne blevet bedre.
Serpentinerveje
Under prøvekørslen var vi på alle slags veje: motorveje, snoede landeveje, stejle serpentinerveje og smalle gader i små bjergbyer.
Her fik man indtrykket af det skarpe styretøj og det letgående gearskift. Ergonomien er forbedret med justerbart rat (horisontalt) og højdejusterbart førersæde (både for og bagkant). Det luftaffjedrede sæde skal bestilles særskilt.
Bilen har "Hill Descend System", der fungerer mellem 4- og 25 km/t og ved fald på 3- til 50 procent.
Bedre plastkvalitet
Instrumenteringen er også fornyet. Plastkvaliteten er mere lækker og knap så hård. Bilen kan fås med navigation, læderrat, sædevarme og armlæn. Vælger man en bænk sidder passagererne ret lodret. Ryghældningen er mere skrå med enkeltsæder. Der er i øvrigt masser af aflæggeplads i kabinen.
Sikkerhedsudstyr
Sikkerhedsudstyret omfatter blandt andet:
ESC (ESP),
Hill Descent System (bakkeholder),
Airbags,
Lane-departure warning (linie-assisten).
Antispin-system kan fås ekstra.
Nævnes skal også den specielle skiltegenkendelse, der viser stedets hastighedsgrænse i instrumentbrættet.
Som moden kræver, er der alle moderne kommunikationssystemer inklusive Bluetooth og iPhone stik. Nyt er holdere til telefon og tablet (iPad).
Tusinde versioner
Ducato fås i tusinde forskellige udgaver med op til 4,4 ton totalvægt. Chassiset er forberedt for opbyggere, som ikke behøver at bore og skære så meget i bilen. Sælgerne hos forhandlerne bliver udstyret med en iPad, så de bedre kan vejlede kunderne ude i marken.
På servicesiden er pærerne lukket inde bag et "skruelåg" for ikke at skabe kondens, så når de skal skiftes, skal hele lygtehuset skrues af. Det klares dog let ved at fjerne to skruer.
Priserne vil ligge cirka 2,8 procent højere i forhold til forgængeren. Prisforskellen mellem 115 hk og 130 hk samt mellem 130- og 150 hk er cirka 10.000 kroner. Mellem 150 hk og 180 hk er prisforskellen 14.000 kr.
Fiat Ducato 2014.
Forbrug: Fra 17,2 km pr. liter.
CO2: Fra 153 g/km.
Bremser: ESP/ESC er standard.
Totalvægt: Op til 4,4 ton.
Forkofanger: 3-delt.
Lygter for og bag: LED (kun 150 og 180 hk).
Tre udstyrsmodeller: Classic, Tecno og Lounge.
Radio med Bluetooth og MP3-afspiller.
Gearkasser: Manuel eller ComfortMatic fra 2,3 liter.
Terrænkørsel: Traction+.