Kaptajn fra Sydkoreas færgekatastrofe bliver anholdt
Sigtbarheden er elendig for de dykkere, der forøger at undersøge den forliste sydkoreanske færge.
- Den fælles undersøgelseskomité, der består af politi og statsanklagere, har anmodet om anholdelsesordrer for tre besætningsmedlemmer, deriblandt færgens kaptajn, siger kilder i kystvagtens hovedkvarter i Makpo.
Der er ikke kommet detaljer frem om sigtelserne mod kaptajnen, men det er kommet frem, at han ikke var nær roret og ikke havde kommandoen, da færgen kæntrede.
Det er ved at blive undersøgt, hvorfor passagerer fik ordre til at blive i deres kahytter og deres pladser nede i færgen i op til 40 minutter efter, at der var opstået problemer.
Mange flere kunne øjensynligt være reddet, hvis de var nået frem til evakueringspunkterne, inden færgen krængede over, og vand strømmede ind.
Meddelelsen om kravet om anholdelserne kom samtidig med, at dykkere blev sendt ned til den forliste færge på trods af stærk strøm og meget lav sigtbarhed.
Dykkerne er for første gang begyndt at undersøge færgens indre.
Efter flere forsøg lykkedes det to dykkere at få åbnet en dør ind til færgens lastsektion, siger en talsmand for kystvagten, der har orienteret de pårørende om redningsindsatsen.
Flere timer efter kom to andre dykkere ind en kahyt, men de fandt ikke noget.
- Eftersøgningen fortsætter, siger talsmanden.
- Der er næsten ingen sigtbarhed. Man kan ikke se sin egen hånd, når man sætter den op foran ansigtet, siger en dykker.
Det er fastslået, at 28 er omkommet, men der er fokus på de 268 savnede.
Ud af de 475 mennesker om bord er kun 179 blevet reddet. Der er ikke fundet nogen overlevende siden onsdag.
Blandt de mange fortvivlede pårørende er der udbredt vrede over myndighedernes håndtering af færgekatastrofen.
- Der er gået to døgn og ikke en eneste er blevet bragt ud i live, siger Lee Yong-Gi, hvis søn er blandt de savnede.
- Jeg er overbevist om, at børnene er i live. Vi må redde dem så hurtigt som muligt, men myndighederne er meget fodslæbende, tilføjer han.
Data fra det sydkoreanske marine ministerium viser, at færgen foretog en meget skarp vending, inden den udsendte de første nødsignaler.
Nogle eksperter mener, at en skarp vejning kan have løsnet tung last, deriblandt 150 biler, hvorefter fartøjet har fået slagside og langsomt er begyndte at kæntre.
Andre eksperter har antydet, at fartøjet ramte en klippe eller noget andet under vandet.
/ritzau/Reuters