23948sdkhjf

Danske biler har det svært mod syd

Udflagning af lastbilerne er nøglen til, at danske vognmænd kan konkurrere om eksportkørslerne syd for grænsen. Til gengæld vokser kørslerne med danske biler i Norge og Sverige, mener ITD.
Fra 2008 til 2013 er de danske bilers andel af lastbiltrafikken på den sønderjyske grænse faldet fra 23 til 18 procent. Men tabet på grænsen mod syd opvejes af fremgangen på grænserne mod nord.

De danske lastbilers samlede andel for alle grænseovergange ligger således stabilt på 22 procent – svarende til 2008. Det viser den netop opgjorte årsstatistik for ITD’s grænsetællinger.

Danske holder faste i godset

Trods nedgangen i danske nummerplader på den sønderjyske grænse, er en stor del af det sydgå-ende gods fortsat på danske hænder. De danske vognmænd holder en andel på 49 procent af kørslerne på den sønderjyske grænse ved at inddrage udflagede biler fra udenlandske datterselskaber i de internationale kørsler syd for Danmark.

På den sønderjyske grænse er det 36 procent af de passerende udenlandske lastbiler, der er ejet af danske vognmandsvirksomheder.

Liberaliseret erhverv

- Den relativt lille gruppe af danske vognmandsvirksomheder, der tidligere hed ’eksportvognmænd’ fik liberaliseret deres erhverv på europæisk plan, da EU’s grænser åbnede i 1993.

- For at kunne klare sig i den åbne konkurrence syd for Danmark, har en del af dem flyttet biler til udlandet og/eller outsourcet dele af deres forretning til udenlandske kolleger, forklarer ITD’s erhvervspolitiske chef Poul Bruun.

Tyskland og Østeuropa populært

Især Tyskland, Polen og resten af Østeuropa har været målet for de danske vognmænd, når de har etableret sig udlandet. Det er imidlertid langt fra nogen ny tendens. Antallet af udenlandske lastbiler på danske hænder har ifølge ITD’s opgørelser ligget konstant på godt 3.000 gennem de seneste seks år.

- Udflagningen var et fænomen, der tog fart i årene frem til finanskrisen i 2008. En del af baggrun-den var, at det var svært at skaffe chauffører i Danmark. Samtidig blev det naturligt at inddrage chauffører fra udlandet, da nye regler for køre- og hviletid blev en faktor i planlægningen af de lange ture sydpå, siger Poul Bruun.

Andre danske arbejdspladser er bevaret

De danske vognmænd med udenlandske lastbiler er særligt i de senere år blevet udsat for stigende kritik fra den danske fagbevægelse.

- Det er fuldt forståeligt, siger Poul Bruun.

- Det gør ondt at se jobbene som eksportchauffør gå til udenlandske chauffører.Til gengæld skal vi huske, at udflagningen også har reddet en række danske vognmænd fra helt at blive skubbet ud af det internationale marked af udenlandske konkurrenter.

- Desuden er der bevaret og udviklet en række danske arbejdspladser inden for lager, logistik og administration, pointerer Poul Bruun.

Vinder frem i Norden

Mens de danske biler har tabt fem procentpoint af deres andel på den sønderjyske grænse, er andelen gået tilsvarende frem i trafikken til Norge og Sverige.

- Nye vilkår udfordrer os nogle steder, men byder os også nye muligheder andre steder, siger Poul Bruun.

Fokus på grænsetrafikken

ITD Nyt sætter i de kommende dage fokus på grænsetrafikken gennem en række tema-artikler. De kan læses på´ITD'øs hjemmeside, www.itd.dk

Det samlede datasæt for ITD’s Grænsetællinger kan også ses på hjemmesiden.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063