23948sdkhjf

Debat om vinterdæk blusser op

Synet af lastbiler, der spærre vejene, og busser i grøfterne, vækker kravet om lovpligtige vinterdæk. Vognmandsorganisationerne mener ikke, at der er store gevinster ved at tvinge vinterdæk på lastbilerne.
Debatten er blusset op igen efter weekendens kraftige snevejr i Nordjylland og de seneste dages fygning, der har generet trafikken.

DTL's chefkonsulent Frank Davidsen maner til besindighed.

- Grundlæggende mener vi, at erhvervet godt selv kan finde ud af, hvornår det er fornuftigt at anvende vinterdæk. Det er vores opfattelse, at langt de fleste vognmænd kører med M+S mærkede dæk tilpasset årstiden. M+S står for "mudder" og "sne".

Forskelle i træk

Frank Davidsen peger på, at en lastbils køreegenskaber er meget forskellige fra en personbils.

- Hvis en personbil laver hjulspin på glatte veje, er det ofte nok med en ekstra person i bilen til at belaste drivakslen, så der kan opnås tilstrækkelig kraftoverførsel mellem bilen og vejoverfladen. det kan man ikke gøre med en lastbil

- En fuldt læsset personbil vejer cirka en fjerdedel mere end en tom personbil; mens en fuldt læsset lastbil kan veje to-tre gange så meget som en tom lastbil.

- De store vægtforskelle mellem tomme, delvist læssede og fuldt læssede lastbiler medfører store forskelle i træk.

Dæk til personbiler og lastbiler

- Lastbildæk kan ikke sammenlignes med personbildæk, fortsætter Frank Davidsen.

- Lastbildæk er egnede til kørsel hele året rundt, da dækkene ikke har de samme kontaktproblemer som dæk til personbiler. Der er ikke så meget at vinde i vejgreb for tunge køretøjer på vinterdæk i sne. På is er der slet ingen gevinst.

For personbiler slår gevinsten altid fuldt igennem. Til gengæld taber tunge køretøjer ikke så meget i vejgreb med M+S-dæk, når vejen er våd eller tør, som personbiler gør.

Mønster og kvalitet

- Et godt dækmønster kan - uanset dæktypen - være en fordel, når man taler decideret snekørsel, fortsætter DTL's chefkonsulent.

- Det kunne være vejen frem i stedet for krav om lovpligtige vinterdæk til lastbiler. I Tyskland betragter man for eksempel vinterdæk med under 4 mm mønster som sommerdæk i visse områder.

- Når vi taler med dækleverandørerne, tilkendegiver de, at der er stor forskel på kvaliteten af dæk. Det må også gælde for vinterdæk. Det understøtter tanken om, at det handler om tilstrækkeligt mønster og ordentlig kvalitet.

Tilpasse kørestil

- Meget ofte bebrejdes lastbilchaufførerne trængslerne på vejene. I de fleste tilfælde kan man relativt hurtigt skubbe en personbil ind til siden. Det kan man desværre ikke med en lastbil.

- Derfor er det naturligvis særligt vigtigt for lastbilchauffører at tilpasse deres kørsel efter forholdene: men det handler altså også om en ordentlig snerydning, når vejret spidser til, slutter Frank Davidsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094