11. sæson med trafiksikkerhed for skolebørn
Solen var fremme, da trafiksikkerhedskampagnen Trafiksikkerhed i Øjenhøjde 11. gang afgav startskuddet til en ny sæson rundt om på danske skoler.
Kampagnen bruger budskabet: "Hjælp chaufføren med at passe på dig i trafikken bliv set." Det sker netop ved, at man som cyklist holder sig væk fra risikozonen, når man skal ligeud, og lastbilen skal til højre.
Samtidig opfordrer kampagnen til, at man anvender en refleksvest eller bruger overtøj i pangfarver, som cyklist.
Østjylland er målet i 2014
2.- 4. klasserne på Holme Skole blev som de første i år undervist hele dagen af erfarne chauffører. Fokus er på placering og synlighed som cyklist, for det kan hjælpe chauffører med at passe på børnene i trafikken.
I 2014 vil kampagnen primært besøge skoler i Østjylland syd for Limfjorden til Horsens og afvikles i perioden fra uge 17 til og med uge 22.
Der er i år tilmeldt knap 50 skoler, og der undervises ca. 180 klasser. Kampagnen deltager også på to særlige events på Teknisk Museum i Helsingør på Grundlovsdag 5. juni og ved den årlige Falck-dagen på Egeskov slot 2. august 2014.
Blinde vinkler og refleksvest
Op imod 80.000 elever har deltaget i kampagnen siden starten i 2004.
Børnene lærer, at de som cyklister og gående skal være meget opmærksomme, når en lastbil skal til højre eller bakker. Der er blinde vinkler omkring lastbilen, og chaufføren kan kun orientere sig i ét spejl ad gangen.
En refleksvest til børn og voksne gør en markant forskel i trafikken og er et effektivt redskab til ikke at blive overset.
Partnergruppen bag Trafiksikkerhed i Øjenhøjde består af DTL Danske Vognmænd, fagforbundet 3F's Transportgruppe, energiselskabet OK, Danske Fragtmænd, Volvo Lastbiler, Børneulykkesfonden og Codan Skadesstop.