Hver sjette vognmand har drejet nøglen om
Tæt på hver sjette vognmand har drejet nøglen om siden 2008. Særligt de små vognmænd har svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Det skriver Avisen.dk.
- Hvis de små vognmænd ikke finder nicheområder, hvor de er mindre konkurrenceudsat, så er det svært for dem at konkurrere, siger adm. direktør i ITD, Jakob Chr. Nielsen til Avisen.dk.
Antallet af vognmandsvirksomheder toppede i 2007 med cirka 6.100. Derfra er antallet faldet med 1.100. Det svarer til 17,6 procent.
Vokseværk
De vognmandsvirksomheder, der er tilbage, har til gengæld haft vokseværk.
Måler man på antallet af tilladelse, der udstedes til at køre, er det steget med 15 procent siden 2002.
Formanden for fagforbundet 3F Transportgruppen, Jan Villadsen, kalder udviklingen for "rigtig skidt".
- De store har gjort konkurrencen så ublu, at de små bukker under. Man konkurrerer ikke på lige vilkår. Det foregår ved at lave udenlandske selskaber eller hyre udenlandske chauffører via udenlandske datterselskaber, der så kører dansk indregistrerede biler. Det kan små vognmænd ikke gøre, siger Jan Villadsen til Avisen.dk.
- Faget har ekstremt svært ved at tiltrække unge. Tilbagegangen for de mindre vognmænd gør kun ondt værre, siger formanden i 3F's transportgruppe.
- Det har ofte været de mindre vogmandsvirksomheder, der har taget lærlinge. Det gør de ikke i de store firmaer på samme måde, selv om der heldigvis er nogle, der er begyndt, siger han til Avisen.dk.