Bruger tid på skænderier
Der bliver flere ældre chauffører, men hvem gør noget ved generationsskiftet, spørger Transportmagasinets kommentator, Poul Rudolf?
Tal fra ITD viser, at det er gået stærkt siden 2002, da 49 procent af de danske lastbilchauffører var 40 plus. I 2013 var procentdelen af dem på over 40 år steget til 66 procent. Værre er at den høje gennemsnitsalder har vokseværk. De lidt ældre og stabile chauffører føler sig i stigende grad tiltrukket af efterløn og forskellige pensionsgoder.
Hvis parterne på transportmarkedet uanfægtet lader den nuværende udvikling fortsætte, kommer vi til at stå med et alvorligt problem, der er langt større end cabotage og social dumping. Det er på høje tid at få gjort jobbet som lastbilchauffør mere tiltrækkende.
Hvem har skylden?
Det bekymrer tilsyneladende ikke ITD og 3F, som i stedet for at samarbejde har indledt et verbalt hundeslagsmål om hvem, der har skylden for, at jobbet som lastbilchauffører ikke er på de unges erhvervsmæssige topti-liste. Der plejes fortsat særinteresser. Både organisations- og fagforeningsmæssigt.
ITD mener, at 3F skræmmer de unge væk, når fagforeningen hele tiden tordner mod løndumping fra østeuropæiske chauffører. Den negative omtale af branchen smitter af på lysten til at arbejde som lastbilchauffører. Det er vigtigere at fokusere mere på det positive, der i at udføre en så samfundsmæssig opgave som at transportere gods.
3F svarer igen med at sige, at det ikke ligefrem tiltrækker unge, når vognmændene ansætter østeuropæere til den tredjedel af de danske lønninger.
Tage ansvar
Det er åbenbart vigtigere at bruge kræfter på at pege fingre af hinanden end at tage et ansvar og forsøge at få flere unge interesseret i arbejdet som lastbilchauffører. Imagemæssigt har den udskældte transportbranche et meget stort efterslæb, og så længe de forskellige fløje strides højlydt, er det stort set umuligt at tiltrække den kvalificerede unge medarbejdskraft.
Det er synd, for den danske landevejstransport er et professionelt erhverv med ordnede forhold for medarbejderne. Den gamle trucker-kultur, som ofte indsættes i et eventyragtig skær, er et overstået kapitel. Forsøget på at gøre branchen mere attraktiv overskygges lidt for ofte magtkampe, hvor udelukkende fokuseres på fordele til egne medlemmer.
Der anvendes ikke mange kræfter på at gøre det samlede transporterhverv mere populært.
Andet end slagsmål
Det er vigtigt at vise omverdenen, at den danske transportbranche er andet og mere end slagsmål om cabotage og social dumping.
Rigtig mange steder er der stadigt brug for danske chauffører, som kan klare de mere udfordrende opgaver. Folk, som har den nødvendige specialviden, er servicemindet og kan bruge den sunde fornuft. Folk, som opnår faglig respekt hos kunderne.
Det er på tide at markedsføre de positive sider af transporterhvervet. De unge skal vide, at der er en vis prestige forbundet med at være chauffør.