Unge flygter fra chaufførfaget
Gennemsnitsalderen for danske lastbilchauffører steget drastisk de seneste ti år. Det viser en ny rapport fra brancheorganisationen ITD, der repræsenterer arbejdsgivere i den danske vejgodstransport.
- Det er stærkt bekymrende. Hvis spiralen fortsætter, kommer der et tidspunkt, hvor der bare ikke er nogen, der vil køre lastbilerne, siger Jacob Chr. Nielsen, administrerende direktør i ITD til Avisen.dk.
Jan Villadsen, formanden for 3F transport, der organiserer cirka 80.000 transportarbejdere, er enig.
- Jeg var klar over, at udviklingen gik den forkerte vej, men jeg vidste ikke, at det var så galt. Det skal vi have gjort noget ved, siger Jan Villadsen til Avisen.dk.
I 2002 var 49 procent af de danske lastbilchauffører 40 år eller mere. I 2013 var det 66 procent.
ITD og 3F anklager hinanden
ITD og 3F anklager hinanden, når de skal finde årsagen til tingenes tilstand.
Jacob Chr. Nielsen mener, at fagbevægelsen bærer en stor del af skylden for at skræmme de unge væk, når man tordner mod løndumping.
- Når der er en negativ omtale af vores branche i pressen, så smitter det også af på lysten til at arbejde som lastbilchauffør. Jeg vil opfordre fagbevægelsen til at fokusere mere på det positive, der faktisk er i at udføre en så samfundsnyttig en opgave som at transportere varer rundt."
Jan Villadsen peger på, at ITD skræmmer unge væk med den retorik, man bruger.
- ITD plejer selv at sige, at man ikke kan forvente at få danske lønninger, når man kan få rumænere og bulgarer til en tredjedel af prisen. Det tiltrækker ikke ligefrem unge mennesker, siger Jan Villadsen til Avisen.dk.