Tunnel til Nordhavn inden 15 år
Nordhavnsvej forlænges med en tunnel til containerhavnen, fremgår det af aftalen om metro til Sydhavnen
Københavns Kommune bestemmer selv, hvornår tunnelbyggeriet kan gå i gang, fordi metro- og tunnelbyggeriet bliver kommunaliseret.
- Det står i aftalen, at vi vil lave tunnelen inden 2029, men vi vil selvfølgelig lave den på det tidspunkt, når behovet er så stort, at vi kan forsvare at lave investeringen, siger overborgmester Frank Jensen til Transportmagasinet.
2,1 milliarder - plus buffer
Statens ejerandel af By og Havn nedbringes fra 45 til 5 procent. De 40 procent overlades til Københavns Kommune. Derfor er finansieringen af tunnelen også Københavns Kommunes ansvar.
Den vil koste 2,1 milliarder kroner inklusive en budgetbuffer på 50 procent. Prisskønnet er lavere end tidligere angivelser for en strækning, der kunne blive 1. etape af havnetunnelprojektet eller østlig ringvej. Det skyldes, at tunnelvejen minimeres til to gange to spor uden nødspor, oplyser Frank Jensen.
Afgreningskammer
I første omgang laves et afgreningskammer til 264 millioner korner på Nordhavnsvej, så Nordhavnsvej ikke skal lukkes, når man genoptager byggeriet og fortsætter videreførelsen under Svanemøllebugten.
Nordhavnstunnelen vil bidrage til at lede biler og tung godstransport uden om Østerbro og den indre by, fremhæver Frank Jensen. Nordhavn er dels et byudviklingsområde, dels CMP's container- og krydstogthavn.
Lastbiler i tunnel
Lastbiler vil kunne køre mellem Lyngbyvej og containerhavnen uden at skulle igennem beboelseskvarterer. Det er uafklaret, om dette betyder, at København som den sidste havnekommune tillader modulvogntog på strækningen.
Vejdirektoratet projekterer tunnelen
Hensigten er at lade Vejdirektoratet være byggemyndighed for nordhavnstunnelen, selv om der er tale om et kommunalt vejprojekt.
Aftalen skal godkendes af borgerrepræsentationen, Frederiksberg Kommune og forligspartier på Christiansborg.