Havnetunnel i København vil koste 80 kr. for lastbiler
Transportministeriets rapport om en havnetunnel i København kritiseres af Venstre. Der er ikke projekteret underjordiske P-pladser.
Den københavnske havnetunnel indgår i de forhandlinger om trafikprojekter, som netop er startet i forligskredsen bag "det grønne trafikforlig" fra 2009. Forliget omfatter alle partier, undtagen Enhedslisten.
Ifølge rapporten kan havnetunnelen teles om i forskellige etaper. Den første deletape er strækningen fra Lyngbyvejen til Nordhavn. Den er ved at blive anlagt nu.
Derefter føres en tunnel under havnen videre under Refshaleøen, Kløvermarken, Amagerbro og Amager Fælled til Amager Motorvej ved Sjællandsbroen. Det kan ske i to etaper.
Den samlede pris kommer løver op i 19-21 milliarder kroner.
Betalingsvej
Der bliver tale om en betalingsvej. Den strategiske analyse sætter prisen til 20 kroner for person- og varebiler og 80 kroner for lastbiler.
En sådan brugerbetaling vil nedbringe behovet for finansiering til knap otte milliarder kroner.
Den samfundsøkonomiske værdi af den første del af anlægget beregnes til 6,1 procent i intern rente, mens værdien af den sidste del falder til 4,2 procent.
Ingen P-pladser
Ifølge Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) er der en stor mangel ved rapporten. Den indeholder ikke de underjordiske parkeringsanlæg, som ellers var blevet lovet.
- Sådanne P-anlæg er vigtige, hævder Kristian Pihl Lorentzen.
- De vil ikke kun styrke projektets økonomi, men metroens, fordi de kan skaffe flere passagerer. P-pladserne er også vigtige, fordi de fjerner et trængsels- og P-problem fra København.
- Den tidligere socialdemokratiske transportminister, Henrik Dam Kristensen, lovede, at anlæg af meget store, underjordiske P-anlæg skulle indarbejdes i analysen om en havnetunnel i København, siger Venstre-politikeren.
- Det er ikke sket, og det er jeg utilfreds med. Pia Olsen Dyhr skal sørge for, at der bliver udarbejdet en revideret analyse, så den indeholder P-anlæg som aftalt.
Strategiske analyser
Den strategiske analyse af en havnetunnel i København er en del af de samlede strategiske analyser af fremtidens infrastruktur.
Med aftalen om "en grøn transportpolitik" igangsatte forligsparterne flere strategiske analyser af fremtidens trafikale udfordringer. De skulle give et solidt grundlag for den politiske debat om de store valg for den langsigtede udvikling af infrastrukturen.
De strategiske analyser tager udgangspunkt i tre centrale temaer:
Det overordnede vej- og banesystem i Jylland.
Forbindelserne mellem landsdelene.
Bedre mobilitet i hovedstadsområdet.
Blandt de konkrete trafikprojekter, finder vi:
Havnetunnelen.
Ring 5 motorvej Helsingør-Roskilde-Køge.
Bro mellem Jylland og Sjælland (Kattegatbro).
Ny Lillebæltsbro.
Timemodellen (indgår i den vedtagne togfond).
Ny midtjysk motorvej (Hærvejsmotorvejen).