Bødedobling ved vejarbejde
Folketinget har vedtaget et lovforslag, der fordobler bøden til de bilister, der bryder hastighedsgrænserne ved vejarbejde. Lav fartgrænse uanset om arbejdet ligger stille.
Tre oppositionspartier stemte nej, nemlig Venstre, Liberal Alliance og Det konservative Folkeparti.
- Forslaget er ikke for at beskytte dem, der udfører vejarbejde, men udelukkende for at få flere penge i statskassen, hvilket aldrig må blive et mål i sig selv, når vi taler om trafiksikkerhed, erklærer de tre partier. Venstres retsordfører Karsten Lauritzen uddyber:
- Man skærper lovgivningen så meget, at der ikke er sammenhæng med hvad man får i bøde for andre forseelser, siger han.
Digitale fartskilte er ellers noget, partierne er enige om at bruge til at dæmpe farten. Imidlertid er teknologien åbenbart ikke så udbredt, at man kan lovgive om ned- og opskiltning, der afhænger af tilstedeværelse af vejarbejdere.
- Det ville give en masse retssager, for så skal arbejdspladsen bevise, at der var nogen på arbejde skal en ingeniør, der sidder i skuret, tælle? Det bliver noget bøvl, siger trafikordfører Henning Hyllested (EL).
Han er såmænd enig i, at den enkelte vejarbejdsplads gerne må sætte fartbegrænsningen med de nye vejtavler, så man digitalt kan skifte hastighedsgrænse.
Dansk folkeparti valgte at stemme ja af hensyn til vejarbejderne.
- Jeg er meget enig med Venstre i, at der skal foregå et reelt arbejde på stedet og opfordre til at nedskilte, når der ikke arbejdes på stedet, siger trafikordfører Kim G. Christiansen (DF) og fortsætter:
- Efterhånden vinder elektroniske tavler indpas, og ellers må man trække en sort skraldepose over, så bilisterne får en større respekt for fartgrænser, siger han.
Den radikale retsordfører Jeppe Mikkelsen mener hensynet til vejarbejderne kommer i første række
- Tvivlen skal komme vejarbejderne til gode på dette punkt. Det styrker også trafikanternes egen sikkerhed at give et incitament til at køre langsommere ved vejarbejde, siger retsordfører (R).