Scandlines i nyt angreb på Femertunnel
Færgernes CO2-udledning sættes alt for højt, mener rederidirektør Søren Poulsgaard Jensen fra Scandlines.
Scandlines genoptager sin talkrig med Sund & Bælt om Femertunnelen. Offensiven garneres med beskyldninger om usaglighed og skræmmekampagne fra det statslige tunnelselskabs side.
- Femer Bælt siger, at der spares 155.000 ton CO2, når vi holder op med at sejle. Det er langt mere, end vi faktisk udleder det vil sige, at man har inflateret vores CO2-regnskab for at passe sin egen sag over for folketingspolitikerne. Det opponerer vi imod, siger CEO (adm. dir.) Søren Poulsgaard Jensen, Scandlines A/S.
Han opsøgte Folketingets miljøudvalg 3. april med en anke over, at Femertunnelselskabet regner med tre gange større færgeudledning, end Scandlines selv gør.
Scandlines nuværende udledning er 85.000 ton CO2 om året fra hybridfærgerne, som er i drift eller ved at blive sat i drift. Målet er omkring 50.000 ton i 2025, og det mål skal matches op mod de 155.000 ton, mener rederiet.
Med de hidtidige færger var udledningen 95.000 ton CO2, altså 60.000 ton under Femerselskabets forudsætning, vel at mærke i Scandlines udlægning.
Videre kritiserer rederiet Femerselskabet for at benytte sig af viden, der er fra 2003 og dermed ikke den seneste viden.
- Derfor bruger vi meget stærke ord, siger Søren Poulsgaard Jensen.
Færger fortsætter sejlads
- Femern A/S lægger til grund for deres business case, at Scandlines ophører med at sejle. Det har de glemt at spørge os om. Det gør vi ikke, fastslår Søren Poulsgaard Jensen.
Scandlines vil fortsætte med investeringer i ruten, selv om der bliver færre kunder. Lastbilchauffører har stadig brug for hviletiden, der er grænsehandel, og der findes bilister, som ikke bryder sig om at køre 18 km i en tunnel, anfører han.
Scandlines beder om uhindret vejadgang til færgelejerne. I planerne er der både inddragelse af 600 meter motorvej og omdannelse vejen til færgehavnen til en afkørsel med et par rundkørsler:
- Planerne kvæler vores adgang til kunder, siger direktøren.
Statsgaranti
Scandlines A/S holder muligheden åben for at sende en klage til Bryssel til sin tid over statsgarantien til Femertunnelen i lighed med HH-rederiet Scandlines I/S, der har klaget til EU-kommissionen over statsgarantien til Øresundsbron. Det afhænger af den konkrete udformning af statsgarantien.
- Vi har selvfølgelig en interesse i at sikre os, at en ny konkurrent overholder lovene, siger Søren Poulsgaard Jensen.
Miljøudvalget har rutinemæssigt spurgt miljøminister Kirsten Brosbøl (S) om en kommentar til Scandlines tal og påstande om CO2-udledning fra færger.
En forsmag på svaret kan hentes i et andet ministersvar fra september sidste år.
- Scandlines tager ikke højde for betjeningen af den forøgede vejtrafik i 2025, og derfor er der ikke medtaget en forøget CO2-udledning fra større og tungere færger, som i givet fald vil være nødvendige for at betjene den forøgede transport, påpegede daværende transportminister Pia Olsen Dyhr (SF).
VVM-redegørelsen inddrager kun teknologiske forbedringer, der ventes som følge af vedtagne regler. Derfor er der tale om en forsigtig vurdering, da eksempelvis en voksende el-bilpark ikke er medtaget.
Videre ligger CO2-udledningen fra en ny færge på mindst 30.000 ton. En færge holder i 30 år, mens en fast forbindelse kan holde i minimum 120 år, fremhævede hun.
- Bilernes egen kørsel koster mindre CO2 end ved færgetransport, og forbindelsen giver helt nye muligheder for godstransport på jernbane, pointerede Pia Olsen Dyhr.