Fakta: Sådan forløb Eddy og Sørens gidselsag
Rederiet betalte 39 millioner kroner for at få Eddy Lopéz, Søren Lyngbjørn og fire filippinske kolleger fri.
* De seks søfolk var om bord på den danske coaster Leopard fra rederiet Shipcraft i Det Arabiske Hav, da skibet angribes den 12. januar 2011 af somaliske pirater. Søfolkene bortføres, da skibet efter angrebet ikke kunne sejle.
* 29. juni 2011 kritiseres rederiet Shipcraft af sin egen brancheorganisation, Rederiforeningen af 2010, for håndteringen af sagen.
* Samme dag anmelder fagforbundet Søfartens Ledere rederiet Shipcraft til politiet for ikke at gøre nok for at få søfolkene hjem.
* I tre måneder i foråret 2011 var der blandt andet ikke kontakt mellem rederiet og piraterne om søfolkenes frigivelse, hvilket er kritiseret af gidselforhandlere.
* Flere andre danskdrevne handelsskibe og danske søfolk har været kapret af somaliske pirater, men de er blevet frigivet efter to til tre måneder. Blandt dem Danica White og CEC Future.
* 29. oktober 2013: Den Maritime Havarikommission konkluderer, at rederiet havde gjort, hvad det kunne for at forebygge piratangreb.
* 7. januar 2014: Nordsjællands Politi frafalder sigtelsen mod Shipcraft, fordi det ikke forventes, at en domstol vil finde Shipcraft skyldig i at have begået strafbar forhold.
* Rederiet Shipcraft betalte en løsesum på 39 millioner kroner, i kontante dollar var det 6,9 millioner - heraf var de 1,9 millioner dollar fra anonyme donorer.
Efter frigivelsen:
* Efter frigivelsen af gidslerne blev rederiet Shipcraft ekskluderet af brancheorganisationen Rederiforeningen af 2010 for sin håndtering af gidselsagen. Rederier havde blandt andet ikke forsikret søfolkene mod kidnapning.
* Rederiets direktør, Claus Bech, har udtalt, at rederiet under hele forløbet har samarbejdet med de danske myndigheder, herunder Udenrigsministeriet og PET og fulgt rådgivningen fra professionelle specialister.
* Enhedslisten har stået alene med kravet om en undersøgelse af forløbet fra kidnapningen af søfolkene til frigivelsen, der ud over rederiet ville involvere Udenrigsministeriet og PET.
* Maj 2013: Folketinget vedtager en lovændring, der skal forhindre en ny "Leopard-sag". Der er intet i loven, der pålægger rederier at forsikre sig mod pirateri og kidnapninger af søfolk.
/ritzau/