23948sdkhjf

Stjerneparade af distributionsbiler

Mercedes-Benz har det seneste år fornyet hele deres flåde af distributions- og indsamlingslastbiler, og vi har nu været i Tyskland for at prøve alle modellerne samlet: Atego, Antos og Econic – samt Fuso Canter Hybrid, som herhjemme dog sælges via Mitsubishi-netværket.
@$ID/[No paragraph style]:

Mercedes-Benz er et af de bilmærker, der kan levere erhvervskøretøjer i nærmest alle størrelser og til alle formål.

I reglen prøvekører vi bilerne, når lejlighed byder sig herhjemme – altså en enkelt model hos importør eller via forhandler eller kunder.

Det er sjældent, at vi får mulighed for at prøve hele paletten af modeller – endda lastet til det yderste og så køre rundt med bilerne i timevis.

Det prøvede vi forleden, da Mercedes-Benz havde inviteret til test af de nye Euro 6 udgaver i Frankfurt og omegn med udgangspunkt hos Tysklands største forhandler af erhvervsbiler i Frankfurt/Offenbach, og bl.a. en afstikker til de nærliggende Taunus-bjerge og op mod det højeste punkt på 900 meter: Grosser Feldberg.

Atego 1530

Det var her, vi lagde ud – med en ægte fragtmandsbil: Atego 1530 med 299 hk og 15 tons totalvægt. Den største i serien, som både kan klare nærdistribution og de lidt længere ture. Med sin seks-cylindrede motor på 7,7 liter BlueTec6-motor, der yder 300 hk og 1.200 Nm var der masser af overskudskraft til en tur gennem hårnålesvingene i Taunus bjergene.

Udstyret med 8-trins PowerShift automatgearkasse var det nærmest et spørgsmål om at holde kursen og undgå de hurtigt kørende lokale i bil, motorcykel og på cykel, der syntes godt om lidt udfordrende bjergkørsel i idealkurver – både i den rigtige og forkerte side af vejen.

Man fornemmer ingen støj af betydning og nedgearinger foregår ubesværet og blødt fra automatikken. På vejen tilbage sikrede bilens kraftige 2-trins motorbremse på 408 kW sikker nedkørsel – og på de flade skrækninger slog bilen over på economi-kørsel.

Det er fjerde generation af Atego, der nu er landet. Første serie kom i 1998 – og de to næste generationer i 2004 og 2010.

Atego sælges herhjemme mes som 12 tons model, mens bilen, som jeg prøvede – på 15-16 tons – mest sælges som fragtmandsbil, hvor nyttelasten er større end f.eks. udgaver som Antos. Derimod sælges de helt små 8-tons udgaver knap så meget herhjemme, ifølge salgschef for Mercedes-Benz lastbiler, Lasse Wöhlk.

Vi kørte også i den mindre udgave 824 – også med automatgear, og her skulle gearet skifte noget mere – selv om vi primært kørte på knap så udfordrende ruter - og meget i bykørsel. Men stadig letkørt. Begge de testede Atego udgaver bød på fornem chaufførkomfort.

Antos regionalbil

Antos har vi tidligere haft til test herhjemme – faktisk netop da den kom frem for et års tid siden. Antos afløser bl.a. Axor og de mindre Actros modeller . I forhold til Axor med et noget mere vellykket design.

Antos er til den tunge regional- og distributionskørsel – derfor er det rart med en lavt nederste trin på førerhuset. Bilen er født som Euro 6 bil – og vælger man en 10,7 liters udgave med 360 hk og 1.800 omdrejninger får man en bil med masser af overskudskraft . 12 trins PowerShift gearet er en fornøjelse med bløde skift. Der er fin komfort i det nyudviklede førerhus.

Econic til skrald

Testen af Econic udgaven afsluttede vores test af Mercedes-distributions- og samlebiler – og selv om Econic også bruges af eksempelvis olieselskaber, er det i høj grad renovationsbilerne, der har glæde af det lave Econic førerhus.

I Euro 6 udførsel har det dog været nødvendigt at hæve det ellers tidligere flade gulv i førerhuset for at få køling nok. Men rammen er i sig selv fortsat lavere. Og forbruget af brændstof er faldet med fire pct. i den nye model. I foråret 2015 kommer så yderligere gasudgaven til.

Eneste plus er måske, at passagererne på bænken nu bedre kan nå gulvet – for der er af gode grunde et ekstra trin ned undtagen for chaufføren. Bilen havde et Allison torque converter automatgear, hvor man dog ikke har så bløde skift som i PowerShift gearet – men Allison passer godt til mange stop og start.

VI kørte i en to-akslet 1830 udgave på 18 tons og med 299 hk, men den fås også tre-akslet og fire-akslet på vægtklasser fra 18- til 32 tons. Testbilen var dog ikke lastet.

Standard er blandt andet bakkamera – og højre foldedør lukker automatisk ved igangsætning. Nyt er også standard Xenon-lys.

En Econic koster 20 procent mere end en tilsvarende Actros med samme teknik (299 hk i testbilen fås også med 350 hk).

Fuso Canter Hybrid

Vi sluttede af med 7,5 tons Fuso Canter 15 tons distributionsbil med Euro 6 Hybridmotor på 150 hk og 370 Nm. Vi har tidligere testet bilen med Euro 5 teknik uden læs i Danmark – men her var der last på til totalt 15 tons. Alligevel trak den læsset ubesværet med sit Duonic automat-gear og dobbelt-koblings gearkasse.

Man sidder lidt mere lodret end i en lille Atego, men til gengæld har man en bomstærk bil med chassisramme, der ikke giv er op får selv store udfordringer.

Bilen fås også med manuelt gear, men det er ret stramt at arbejde med. Med Duonic går det som en leg. Bilen har Hill Assist, så bilen er bremset et par sekunder, når man skal i gang på en bakke. Bilens start/stop system er med til at forbedre økonomien. Motorbremsen er kraftig, så man behøver stort set ikke at røre bremsen ved lyskryds – og samtidig samles energien op.

23 procent bedre brændstoføkonomi har Hybrid-modellen. Merprisen i forhold til den normale Canter er dog ca. 50.000 kr., som tjenes hjem på under fire år. Basismaskinen leveres i øvrigt af Iveco. Den er på tre liter.

Kunder har typisk været kommuner og offentlige myndighed samt firmaer med grøn profil. Bilen fås også med en totalvægt på 8,5 tons. Fabrikken giver fem års garanti på batterierne – i Danmark er det 10 år.

Fuso Canter bygges for europæiske markeder på Tramagal fabrikken i Portugal.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081