Får ikke bøde for seks procent overlæs
Regeringen trækker stramningen fra 1. marts tilbage. Den skal erstattes af lempeligere regler, der er sendt i høring. Grænsen for overlæs ender på seks procent.
Justitsminister Karen Hækkerup (S) og transportminister Magnus Heunicke (S) annullerer det meste af nedsættelsen af tolerancetærsklen for last- og varebilers overvægt.
Først blev den sat ned fra syv til tre procent som et lyn fra klar himmel uden høring. Efter branchens og blandt andet Venstres indsigelser forhøjes den ikke blot til fem procent, men til seks med et loft på 2000 kg.
Det giver mulighed for 0,1 procentpoint ekstra overlæs. Decimalen har nemlig betydning for sanktionen. Med 5 procent (uden decimal) ville intervallet op til og med 5,9 procent være bødefrit, så der først kunne rejses tiltale, når overskridelsen var næsten 6 procent.
Nu sættes den i praksis gældende grænse til 6,1 procent af "ordensmæsssige grunde", som Justitsministeriets begrundelse lyder. Dette afventer dog høringsrunden, som slutter den 1. maj. I mellemtiden til formentlig engang i slutningen af maj gælder de tre procent og loftet på 1500 kg, der trådte i kraft 1. marts i år.
Overlæs kan øges
Loftet på 2000 kg overtrumfer procentsatsen på 6,0, når læsser vejer mere end 33,3 ton. Det aktuelle loft på 1500 kg fra 1. marts gælder fra 50 ton, så ændringen giver plads til et halvt ton yderligere overvægt for de tungeste køretøjer.
Politiet konstaterer ofte, at chaufføren på et tungt lastvogntog kan præsentere en vejeseddel, hvoraf fremgår, at vægten er tæt på 7,9 procent over det tilladte, og så kan lastvognstoget fortsætte uden at læsse overvægt af, oplyser hun.
Tolerancegrænsen på 7 procent var fra 1979. Dengang kunne en lastbilchauffør have svært ved at bedømme, hvor meget et læs vejede.
- I de forløbne 34 år er der sket en stor udvikling. Godsmængder afregnes meget nøjere i dag, konstaterer Karen Hækkerup.
App i stedet for øjemål
- Grusgrave og lignende virksomheder har brovægte, så køretøjerne kan vejes ret nøjagtigt, og skovlene på læssemaskinerne har vejeceller indbygget.
- Endelig har de fleste af de lastbiler og påhængskøretøjer, som bruges til virkelig tungt gods, indbygget systemer, så chaufføren kan konstatere vægt og akseltryk på både lastbil og påhængskøretøj via et instrument.
- Senest er der kommet en app til en smartphone, så man kan aflæse akseltryk på telefonen, forklarer justitsministeren.
Trækker ud med 56 ton
Den kommende tolerancetærskel vil stadig kunne accepteres af hensyn til broer, hvis den godkendte totalvægt for 7-akslede vogntog forhøjes fra 54 til 56 ton. Samtidig reduceres vejslid og trafiksikkerheden øges, forsikrer Karen Hækkerup i et svar til Folketingets retsudvalg.
De politiske forhandlinger om højere totalvægt går trægt, så der er kun udsigt til, at 54-tonnere køre som 56-tonnere med absolut nul yderligere overvægt.
- Vi skylder en politisk afklaring om vægtgrænserne. Det er grotesk, at vi ikke kan sparke den i mål. Det er forhalingstaktik, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).
Han mistænker regeringen for at pulje allehånde politiske dagsordener i forhandlinger om en vækstpakke, så der kan gives og tages på henholdsvis blå og røde sager: - Nogen opfatter måske en højere totalvægt som en blå sejr, men det synes jeg ikke.