Mærsk viser stærke muskler
Når krisen raser, kan virksomheder investere fordi "varerne" er billige. Det er, hvad den danske olie- og rederigigant A.P. Møller-Mærsk har gjort, og det er forklaringen på, at giganten med det hvide syvtakkede stjernelogo kan levere et stærkt regnskab i første kvartal.
- Mærsk har investeret stort gennem krisen og har de økonomiske muskler til det. De har bestilt masser af nye olierigge, købt nye oliefelter, nye containerskibe og havneterminaler.
- Det er sket på et tidspunkt, hvor mange af Mærsks konkurrenter i især containerskibsfarten har røde underskudstal på bundlinjen. Mærsk har positioneret sig til opturen, som kommer over de næste år, og er klar til at blive en indtjeningsmaskine, siger Jacob Pedersen til Ritzau.
Investerer for 119 milliarder
Olie- og rederigiganten har siden 2008 investeret omkring 119 milliarder kroner.
- De, der investerer i dårlige tider, hvor de kan investere billigt, vinder i det lange løb. Det har Mærsk gjort, og de har vægtet investeringerne tungt i de geografisk områder af verden, hvor der er udsigt til mest vækst, siger Jakob Pedersen.
Fremgang på over to milliarder kroner
Regnskabet for første kvartal af 2014 viste et overskud før skat på 11,3 milliarder kroner. Det er en fremgang på 2,4 milliarder kroner i forhold til samme periode sidste år. Der var fremgang på næsten alle forretningsområder:
Containerrederiet Maersk Line, der fragter gods rundt i verden, APM Terminals, der køber og driver havne, olieforretningen Maersk Oil holdt samme niveau som sidste år, mens forretningen for borerigge og boreskibe Maersk Drilling havde en nedgang, som Mærsk selv forventede.
Forsigtige forventninger
- Det er et stærkt regnskab, der viser, at A.P. Møller-Mærsk er i stærk fremgang, især er indtjeningen i containerforretningen og havneforretningen gået frem. Nedgangen i Maersk Drilling var forventet af ledelsen.
- Drilling har investeret i rigtig mange nye rigge, som er kommet ind i flåden og samtidig er mange af de gamle rigge været på værftsbesøg. Kobler man de to ting, giver det tilbagegang i indtjeningen, siger Jacob Pedersen.
A.P. Møller-Mærsk venter samtidig med et meget forsigtigt skøn at tjene en milliard mere i år end sidste år, hvor resultatet landede på godt 20 milliarder.
- Mærsk går ikke ud og opjusterer nu, hvis der er risiko for, at de må trække det tilbage, siger Jacob Pedersen.
A.P. Møller-Mærsk er repræsenteret i over 130 lande.
/ritzau/