Sløv speditør måtte punge ud for passivitet
Speditør var ansvarlig for forsinkelse på grund af passivitet
En speditør skulle betale fuld erstatning til en producent, fordi han forholdt sig passivt over for undertransportørens forhold, og da transporten blev flere måneder forsinket.
Aftalen var, at seks tanke skulle fragtes fra Danmark til Rusland inden for tre uger, men dele af transporten endte med at vare fire måneder.
Forsinkelsen kostede producenten 294.040 euro, og de penge skulle speditøren betale til producenten. Det er netop blevet afgjort i Højesteret.
Transport af seks tanke
Producenten havde hyret speditøren til at stå for transporten af seks tanke, som skulle fragtes fra Danmark til Rusland, hvor de skulle leveres til et bryggeri.
Transporten skulle nå frem den 1. februar 2010, men ingen af tankene nåede frem til tiden. Den sidste tank blev først leveret tre en halv måned efter det aftalte tidspunkt.
Forsinkelsen kostede producenten 294.040 euro, hvoraf 131.500 var konventionalbod til bryggeriet for forsinkelsen. Højesteret afgjorde, at speditøren handlede groft uagtsomt ved ikke at foretage sig noget for at forhindre forsinkelsen, og han skulle derfor betale fuld erstatning til producenten.
Speditøren var passiv
Transporten skulle være startet den 11. januar 2010, men transportøren hentede først tankene den 19. og 20. januar, og kort før godset skulle leveres i Rusland, stod tankene stadig i havnen i Litauen.
Undertransportøren, som skulle køre godset fra Litauen til Rusland, fortalte, at kørselstilladelserne var blevet ændret, og at tankene først kunne leveres fem-seks uger efter det aftalte tidspunkt. I løbet af februar og marts opstod der flere andre forhold, som forsinkede leveringen.
Speditøren blev gjort opmærksom på, at der manglede kørselstilladelser, hensigtsmæssigt materiel og betaling til transportøren. Samtidig havde producenten oplyst, at det russiske bryggeri pålagde dagbøder på den forsinkede levering.
Alligevel blev transporten fra Litauen til Rusland først påbegyndt i starten af marts det vil sige en måned efter det aftalte leveringstidspunkt og transporten gjaldt kun fem af de seks tanke.
I slutningen af marts nåede to af de seks tanke frem til bryggeriet, mens den sidste tank først var fremme den 21. maj 2010. Tre en halv måned efter det aftalte tidspunkt.
250.000 euro
i erstatning
Sø- og Handelsretten behandlede sagen efter CMR-loven, hvor hovedreglen er, at en erstatning ikke kan overstige fragten i dette tilfælde 72.500 EUR medmindre speditøren har handlet groft uagtsomt. Ifølge Sø- og Handelsretten havde speditøren handlet groft uagtsomt, og den skønsmæssigt erstatning blev fastslået til 250.000 EUR.
I Højesteret nåede man tilsvarende frem til, at speditøren var erstatningsansvarlig uden begrænsning for tabet i forbindelse med forsinkelsen. Tabsopgørelsen blev dog ændret en smule i forhold til Sø- og Handelsrettens dom, men producenten fik stadig tilkendt en erstatning på 224.332 EUR.
Højesteret lagde blandt andet vægt på, at godset blev afhentet en uge for sent, at tankene stadig befandt sig i Baltikum kort tid før det aftalte leveringstidspunkt, og at speditøren ikke havde foretaget sig noget, da producenten fortalte, at der blev pålagt dagbøder.
Højesteret mente, at speditøren havde handlet groft uagtsomt ved at tilsidesætte de normer, som må gælde for transportøren, som overlader en transport til en undertransportør.
IUNO mener
Selv om speditøren overlader transporten til en undertransportør, så har speditøren stadig ansvar for, at transporten bliver udført forsvarligt og til tiden.
IUNO anbefaler derfor, at man som speditør vælger en undertransportør, som man har fuld tillid til, og at man reagerer hurtigt, hvis der opstår problemer. Speditøren skal straks skride ind, hvis der opstår forsinkelser og bør som minimum sørge for, at kunden er fuldt orienteret om forholdene. Hvis speditøren ikke griber ind, kan han blive ansvarlig for kundens fulde tab.
Højesteretsdom 23. januar 2014.
Sag nr. 68/2012
Mød os på nettet
Vi vil gerne i dialog med vores kunder, potentielle medarbejdere og omverdenen omkring os. Derfor er vi aktive på LinkedIn, Twitter og Skype.
Er du interesseret i Transport og forsikring? Så tilmeld dig vores LinkedIn-gruppe: Nordic Transportation and Insurance Law.