23948sdkhjf

Hos Bay er man én stor familie

For vognmand Anders Bay i nordsjællandske Skævinge er sammenholdet blandt medarbejderne utroligt vigtigt. Det er også vigtigt, at privatlivet fungerer. Ellers kan man ikke være en god chauffør.
@KATEGORI:NOMINERET 4

Tonen er hyggelig på pladsen ved vognmand Anders Bays vognmandsforretning denne tirsdag eftermiddag i Skævinge ved Hillerød.

Chaufføren Tage Dokkedal har netop bakket den grønne Volvo FM12 ind i garagen efter dagens dont. Nu er der tid til en snak med vognmand Anders Bay og Anders’ far Mogens, der har sin egen Scania holdende ved sønnens forretning.

Den 76-årige vognmand understreger, at de har hver sin forretning, selv om de hjælper hinanden med forskellige opgaver. Mogens Bay begyndte som vognmand i 1961 med en Bedford 35 og er stadig meget aktiv bag rattet.

Sønnen Anders Bay begyndte som mekaniker. Efter læretiden hos MAN i Hillerød begyndte han som chauffør hos sin far. I 1999 begyndte han som selvstændig vognmand med en enkelt bil – en tre år gammel Scania, som han købte af sin far.

Tre år efter blev den byttet til en 4-akslet Volvo FM med kran – og siden har der stået Volvo på bilerne, mens farmand sværger til Scania. Bilerne har samme farve. Familiefarven fornægter sig ikke.

God dialog

I dag er der fire biler i flåden, mens en ny Volvo FM er ved at blive opbygget – og så har han lige overtaget en Volvo fra en vognmand, der har skåret aktiviteterne lidt ned. Alle biler har højresvings-kameraer og anhængerne har bakkameraer.

- Der er en god dialog med medarbejderne, og vi tager ofte en snak, fortæller Anders Bay.

- Det var faktisk en af chaufførerne, der fik ideen til at flytte bakkameraet, så udsynet blev bedre.

Der er tre chauffører ansat i firmaet. Anders Bay kører også selv. Hustruen Christina tager sig af regnskaberne. Næste generation er parat – hjemme bor sønnerne Oliver på 16, Andreas på 13 og datteren Emma Sophie på otte år

Sammenholdet blandt medarbejderne er utroligt vigtigt. Det er også vigtigt, at privatlivet fungerer, for ellers kan man ikke være en god chauffør. Der er et godt sammenhold blandt de ansatte. Det bliver da også til et par fester om året.

Sikkerhed ved byggeri

Firmaet er specialiseret i kran-opgaver – og alle medarbejdere er opdateret på kranbeviser og nødvendige kurser, blandt andet "Vejen som arbejdsplads", der giver adgang til at arbejde på statens veje.

Opgaverne går lige fra maskintransporter til kørsel med jord og byggematerialer.

- Typisk henter vi byggematerialer hos en trælasthandel klokken 6 om morgenen, og de leveres så ved byggepladsen, fortæller Anders Bay.

- Er der tagarbejder, løfter bilens kran og kurv materialerne op til håndværkerne. Det øger sikkerheden ved byggeriet.

Ellers har man forskellige opgaver indenfor transport- og entreprenørkørsel og en del udlejning. Firmaet udlejer blandt andet et 400 kvadratmeter lagerlokale, containere, køreplader og gaffeltrucks. Grunden i Skævinge er på 5.000 kvadratmeter.

- Jeg må af og til sige fra til en opgave, enten fordi jeg ikke har tid, eller fordi der ikke er god økonomi i opgaven.

Undtagen levende dyr

Som barn så Anders Bay engang sin far trække en ko ud af en mose. Den havde forvildet sig ud i mosen og kunne ikke komme fri selv. Det er måske derfor, at han flytter og transporterer alt - undtagen levende dyr.

De første tre-fire måneder har været rigtig travlt for familien Bay, men ikke mere travlt, end Anders Bay af egen lomme stillede sig selv og bil til rådighed til trafikundervisning på en skole i Frederikssund i tre dage, hvor børn skulle lære, hvordan en lastbil opfører sig i trafikken.

- Jeg synes, det er vigtigt, at vi underviser cyklister i blinde vinkler. Det nytter ikke, at der kommer flere spejle og kameraer på lastbilerne. På den måde tror jeg, vi kan undgå mange uheld. Også de meget omtalte højresvings uheld, siger Anders Bay.

Anders fik undervist seks-syv klasser om dagen.

Sikkerhedsarbejde

Anders Bay gør rigtig meget ud af sikkerhed i arbejdet. Derfor har chaufførerne også fået besked på ikke at køre hurtigere end 80 km/t – men vigtigst er det, at alle arbejder med omtanke og bruger deres sunde fornuft. Regler gør det ikke alene.

Der sker heller ikke så mange skader på bilerne, og brændstofforbruget holdes nede. Det er en fordel for miljøet – og en fordel for firmaets omdømme hos kunderne.

Hvis der kommer skader, udbedres de med det samme. Hvis noget går i stykker, repareres det med det samme – oftest på eget værksted.

- Materiellet skal være i orden, ellers kan vi ikke løse opgaverne.

- Det er også vigtigt, at man holder, hvad man lover. Derfor fortæller vi altid kunderne, hvem der kommer, og hvornår de kommer.

Vask en gang om ugen

Rengøringen af bilerne foregår ofte samlet en gang om ugen om sommeren og hver dag om vinteren. Husets gamle 15.000 liter olietank er blevet renset og opsamler af regnvandet, som bruges til bilvask.

Gennem årene er det blevet til mange spændende opgaver så som flytning af en togvogn i forbindelse med et 100 års jubilæum, løft af et tag, som var blæst af under en storm og kørsel af maskiner til en fabrik, der skulle flytte fra Maarum til Skævinge. Sidstnævnte opgave beskæftigede to biler i tre dage.

Trods de mange aktiviteter får Anders Bay også tid til at passe foreningsarbejdet som bestyrelsesmedlem i vognmandsforeningen Nordre Birk.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078