Ny banebrydende Ducato
Fiat præsenterer en helt ny Ducato midt i maj. Den kommer til Danmark i juli. Her er en forsmag på, hvad der er af nyheder.
Siden 1981 er der solgt mere end 2,6 millioner Fiat Ducato. Dermed er Ducato den suverænt bedst sælgende varebil fra Fiat Professional.
Fra at være et europæisk anliggende er Fiat Ducato i dag en verdensbil. Den bliver solgt i mere end 80 lande. Nu bliver Ducatoen fornyet. Der bliver tilført mere teknologi - og der bliver lagt endnu mere udviklingsfokus på robusthed, pålidelighed og effektivitet.
- Teknologien ses allerede i det udvendige design, siger Steffen Holm, der er Fiats danske pressechef.
- Designet formidler følelsen af dynamik, robusthed og funktionalitet. Det er et design, der også rummer visionen om at reducere udgifter til reparationer og skader på bilen. Det ses for eksempel i form af den 3-delte forkofanger.
Modellen kommer i tre nye udstyrsversioner: Classic, Tecno og Lounge. De tilbyder varieret raffinement og elegance. Der er blandt andet helt nye sæder og en ny, smart kopholder integreret i midterkonsollen. Det er også den første bil i klassen med en genial multifunktionsholder på instrumentbordet, der passer til alle enheder af smartphones og tablets.
- Vi forventer, at den bliver en stor hjælp i dagligdagen for den travle chauffør eller håndværker, siger Steffen Holm.
17,2 km/l
På motorsiden taler teknologien sit eget sprog. Bilen er målt til at kunne køre 17,2 km p. liter, og det vil gøre Ducatoen til en af de bedste i klassen. De flotte forbrugstal skyldes de nye MultiJet II motorer, der kommer i følgende versioner:
2,0 MultiJet 115 hk, 280 Nm (5-trins gearkasse).
2.3 MultiJet 130 hk, 320 Nm (6-trins gearkasse).
2.3 MultiJet 150 hk, 350 Nm (6-trins gearkasse).
3,0 MultiJet 180 hk, 400 Nm (6-trins gearkasse).
En optimeret ComfortMatic automatisk gearkasse fås som ekstraudstyr til MultiJet 2.3 og 3.0 motorerne. På disse motorversioner er servotronic standardudstyr.
Mere nyttelast
Den generelle driftsøkonomi er forbedret gennem reduktion af bilens vægt. Det er også med til at øge nyttelasten. En eksempel på dette er det særlige baghjulsophæng, der er fremstillet i kompositmateriale. Det er både lettere og stærkere.
Samtidigt er karrosseri, bremser og kobling optimeret med henblik på bedre præstationer og længere holdbarhed.
Standard sikkerhed
- På sikkerhedsområdet står den nye Ducato stærkere end nogensinde, fortæller Steffen Holm.
- Flere af sikkerhedssystemerne er standard. Det gælder for eksempel det elektronisk stabilitetssystem (ESP), der både øger komforten og beskytter lasten mod uventede bevægelser.
Andre standardmonterede sikkerhedssystemer er load adaptive control ( LAC), Hill Holder, anti-spin (ASR) og den elektroniske bremseassistent (EBA).
Hi-Teck systemer
Som ekstraudstyr leveres hi-tech systemer som Fiats Traction+ system med Hill Descent, advarselssystem til vognbaneskift og genkendelse af vejskilte.
Radio med Bluetooth og MP3-afspiller er standard. Der er mulighed for at tilkøbe 5-tommer farve touchscreen, bakkamera, indbygget navigation og DAB-radio.
Kommer til juli
Den nye Ducato vil kunne fås som kassevogn, som chassis med enkelt- eller dobbeltkabine og til passagertransport som combi og bus. Kombineret med de forskellige motorer og gearkasser vil Ducato kunne konfigureres i over 10.000 varianter.
Den nye Fiat Ducato har premiere hos de danske Fiat Professional forhandlere midt i juli.
Her er alt det nye
Nyt design med LED kørelygter
Varebil i fire længder og tre højder.
Kassevolumen på 8-17 kubikmeter.
Totalvægt op til 4.400 kg
Nye udstyrsversioner: Classic, Tecno og Lounge
Nyt interiør, nye sæder og ny multifunktionsholder til iPad og iPhone.
MultiJet II motorer med et forbrug på op til 17,2 km/l.
Standardudstyr som elektronisk stabilitet (ESP), lastkontrol (LAC) og Hill Holder.
Standard med radio, MP3 og Bluetooth-teknologi