Trafik-kampagne på museum
Danmarks største trafiksikkerhedskampagne, Trafiksikkerhed i Øjenhøjde, kommer til Teknisk Museum i Helsingør torsdag den 5. juni.
Kampagnen henvender sig til børn op til 12 år. Fokus er på placering og synlighed som cyklist, hvilket kan hjælpe chauffører med at passe på børnene i trafikken.
Da det er første gang kampagnen deltager i Helsingør, vil alle børn få refleksveste og deltage i en lodtrækning, hvor hovedpræmierne er en Playstation to iPads.
85.000 børn
Trafiksikkerhed i Øjenhøjde er i gang med sin 11. sæson. Indtil videre har 85.000 elever modtaget undervisning. Her lærer de, at cyklister og gående skal være meget opmærksomme, når en lastbil skal til højre eller bakke. Der er blinde vinkler omkring lastbilen.
Kampagnen bruger budskabet: "Hjælp chaufføren med at passe på dig i trafikken bliv set." Det sker netop ved, at man som cyklist holder sig væk fra lastbilens risikozonen. Samtidig opfordrer kampagnen til, at man som cyklist anvender en refleksvest eller bruger overtøj i stærke farver.