TEST: Scanias nye Streamline sparer på diesel-dråberne
Scania har genoplivet Streamline-navnet fra den gamle 3-serie og sparer igen på de dyre dråber.
Den nye Streamline er som sin forgænger mere brændstoføkonomisk. Svenskerne lover mellem fem og otte procent bedre brændstoføkonomi.
Det er ikke mindst det nye design uden de to luftindtag på kanten af førerhuset, der skiller 2013-modellen ud fra 2012-årgangen. Det er dog i første omgang kun G- og R-modellerne, der får det nye facelift.
Samtidig indfører Scania anden generations Euro 6 motorer til de seks og otte cylindrede motorer med op til 580 hk. Her arbejder Scania med en kombination af Exhaust Gas Recirkulation (EGR) og Selective Catalytic Reduction (SCR).
I øvrigt har Scania arbejdet intenst med miljø lige fra de første Euro-normer kom. De seneste tre Euro-normer er komet hurtigt efter hinanden: Euro 4 i 2004, Euro 5 i 2007 og nu 2006 i 2014.
I øjeblikket er det kun Scanias største lastbil med 730 hk V8-motor, der mangler på Euro 6 listen, men Scania er lige på trapperne. Den kommer senest i foråret 2014, erfarede Transportmagasinet ved Streamline-præsentationen i Södertälje forleden.
Her var der mulighed for at prøvekøre flere forskellige modeller. Vi prøvede to modeller:
* G 450 med den 6-cylindrede motor.
* R 520 med V8-motoren.
Det er netop de to motor-størrelser, som den danske Scania-importør forventer sig mest af. 410 hk-motoren er vil være tilfredsstillende nok for mange vognmænd, men 450 hk udgaven er den mest smidige af de to; mens V8-motoren måske er at overdrive, hvis man ikke lige kører sværgods eller lignende.
Sæder med ventilation
Da vi stiger om bord i den første bil G450 - bemærker vi hurtigt de lækre Recaro-sæder med ventilation og varme. Det er ekstraudstyr, men meget behageligt.
Scania har ellers ikke ændret meget på kabinen, men med Streamline-modellen er det først og fremmest teknikken, der er i centrum.
Optimerer selv farten
Det GPS-styrede Opticruise er forrygende med speedpilot-systemet Scania Active Prediction, som i economic mode" aflæser vejforholdene nogle kilometer frem i kuperede områder. Dermed sikres optimal gearing ved kørsel i automatisk gear. Det vil sige, at bilen optimerer farten, når man kører op og ned ad bakker.
Man kan dog vælge manuel mode", hvis man selv vil bestemme. Så kan man også se, hvor langt ned, man kan komme i højt gear. Eksempelvis kan man køre med lave omdrejningstal i højeste 12. gear i 520-V8 modellen i automatic" uden problemer. I 410 hk-modellen kan man kun gøre det i manuel mode" - ellers vil bilen selv geare ned. Det siger en del om momentet i V8-motoren, og det forklarer, hvorfor Scanias V8 maskiner er så populære.
Forskel mærkes ikke
Systemet justerer ganske enkelt kørslen med automatgearet, så Opticruise og GPS henter to-tre procent besparelse hver. Resten hentes i design og mindre friktion i gearkassen.
Bag rattet mærker man ikke meget forskel på de nye Euro 6-teknologier. Det er detalje-optimering. Man skal ud af bilen for at se ændringer så som ny batterikasse, sølvindlæg i grillen i V8-modellen, spoiler over førerhuset, LED positionslys, nyt fjernlys, ny styring af luftaffjedringen, navigation og Bluetooth-opkobling.
Euro 6 på flere måder
I dag tilbyder Scania forskellige efterbehandlingssystemer til deres lastbilsmodeller med Euro 6 motorer lige fra ren SCR til et mix af EGR og SCR.
Ren SCR
Scania R410 med 12,7 liter og 410 hk med 2.150 Nm. ved 1.000-til 1.300 omdr
Mix EGR/SCR
6 cyl rækkemotor:
Scania R 450 med 12,7 liter og 450 hk med 2.350 Nm. ved 1.000-1,300 omdr.
Scania R 490 med 12,7 liter og 490 hk med 2.550 Nm. ved 1.000-1.300 omdr.
370 hk introduceres senere.
450 hk udgaven fås i kombination med P-, G- og R førerhuse. 490 hk kun med G og R.
V8 motor
Scania R 520 med 16,4 liter og 520 hk med 2.700 Nm. ved 1.000-1.300 omdr.
Scania R580 med 16,4 liter og 580 hk med 2.950 Nm. ved 1.000-1.300 omdr.
R730 introduceres senere.
Udstyr til Streamline
Scania bruger Streamline-navne til lastbils-trækkere og forvogne med G- og R-førerhuse. Førerhusene er blevet forfinet med glattere overflader og blødere taglinje samt nye lygter.
Standard
Opticruise med automatisk kobling.
Scania Active Prediction.
H7 lygter.
Streamline skilte og mærkater er valgfrie.
Farven Blue Ocean metallak.
Centrallås.
Udtrækbar briks til R-førerhus.
Udstyrspakke
Chaufførpakke med Recaro-sæde
Prestigepakke med ventileret sæde og elektronisk klimaanlæg.
Belysningspakke med Xenonlys for og LED lys bag.
Stylingpakke med metalfarve med klarlak.