23948sdkhjf

Shipcraft: Rederiforening svigtede gidsler

Rederiforeningen tænkte mere på erhvervets omdømme end gidslerne i Somalia, hævder ekskluderet medlem.
Rederiforeningen af 2010 har et medansvar for, at det tog så lang tid at få frigivet besætningen fra skibet M/S Leonard, der blev taget som gidsler af somaliske pirater.

Det påstår rederiet Shipcraft i et åbent brev til bestyrelsen i rederiforeningen. Her skriver rederiets direktør, Claus Bech, blandt andet:

"...Gennem det meste af kidnapningsaffæren har tonen fra direktionen og andre ledende medarbejdere i Rederiforeningen af 2010 overfor Shipcraft været hård og efter rederiets mening direkte skadelig for bestræbelserne på at få frigivet besætningen fra M/V Leopard...".

- Hos Shipcraft synes vi, at det er tragisk, at hensynet til erhvervets anseelse og forretningsmuligheder vejede tungere end hensynet til forhandlingerne om en frigivelse af vores seks kolleger, udtaler rederiets direktør, Claus Bech.

Ønsker forklaring

Han efterlyser en uddybende forklaring på, hvorfor brancheforeningen valgte at ekskludere Shipcraft.

"...Foreningen har endnu ikke ønsket at specificere årsagen til eksklusionen nærmere, men har gennem kidnapningsaffæren lagt et massivt pres på Shipcraft for at få rederiet til at forlade foreningen...", hedder det i brevet.

"...Shipcraft har siden forgæves forsøgt at få uddybet den kritik, der har ført til det drastiske skridt at ekskludere Shipcraft..."

Shipcraft smidt ud

Formand for Rederiforeningen af 2010, Søren Nørgaard Thomsen, oplyste den 30. april, samme dag som gidslerne blev frigivet, om eksklusionen af Shipcraft.

- Vi vurderer, at Shipcraft ikke i tilstrækkelig grad har levet op til deres ansvar. Det drejer sig primært om at udvise den rette adfærd samt villighed til at gøre alt, hvad der står i ens magt for at løse en gidselsag hurtigst muligt, forklarede han.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062