Overskud på tyske plader
Den danske statskasse taber ikke noget på ITD-formandens tyske aktiviteter, skriver Poul Rudolf.
ITDs formand Peter Provstgaard er en beskeden mand, som ikke har samme interesse for at være synlig i offentligheden som sin forgænger Mogens Therkelsen. Den slags overlader han trygt til den adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.
Arbejdsfordelingen betyder, at Peter Provstgaard kan anvende sin tid til det, han er bedst til. Nemlig at få sin vognmandsforretning, DTK, som kører internationalt, til at give overskud. Og det gør han ud fra et snusfornuftigt, sønderjysk købmandskab.
Da han fandt ud af, at det med danske chauffører ville koste 105 kr. at tjene 100 kr. på eksportbilerne, var der kun en ting at gøre. Nemlig at flytte firmaets 30 biler over på tyske plader.
Siden er det gået ganske godt for ITD-formandens firma, som har bevaret danske arbejdspladser på kontor og lager. Dieselolie, materiellet og service købes også fortsat i Danmark. Og via omsætning hos udenlandske kunder er firmaet med til at forbedre handelsbalancen med cirka 50 millioner kroner.
Den danske statskasse taber tilsyneladende ikke noget på Peter Provstgaards tyske aktiviteter. Vi er tæt på en solstrålehistorie. Altså bortset fra at der røg nogle danske chauffører i svinget.
Danske lønninger
Regnestykket om fordelen af at have tyske plader blev meget detaljeret fremført på ITDs generalforsamling. Iscenesættelsen var perfekt, og formanden fulgte nøje direktionens drejebog og virkede ægte i sin overbevisning.
Helt naturligt blev der lagt op til et opgør med de høje danske chaufførlønninger, som automatisk følger med, når en vognmand skal have en dansk godskørselstilladelse. Ingen tilladelse uden en tilslutning til de kollektive overenskomster. Sådan har det været i 40 år.
Overenskomstnævn
Nu er det gamle og noget rustne system oven i købet suppleret med et overenskomstnævn, som skal holde øje med, om der lønmæssigt snydes på vægten. Selv om fagbevægelsen og DTL jublede, da de fik det nævn, kan "sejren" være dyrekøbt. Det er en kendsgerning, at stadig flere af de større vognmandsforretninger udskifter den danske model med "modeller", der har et mere liberalt syn på lønninger.
Og når resten af det europæiske transportmarked i stigende grad konkurrerer på løn, forsvinder antallet af danske chaufførarbejdspladser helt automatisk.
På generalforsamlingen undgik ITD behændigt at komme med et bud på, hvor de danske chaufførlønninger skal ligge. "Det har jeg ingen som helst mening om", sagde direktør Jacob Chr. Nielsen, uden at blive stillet uddybende spørgsmål.
ITD har tidligere provokeret med udtalelser om, at erfarne og dygtige medarbejdere skal belønnes med lidt ekstra i lønningsposen. En bevarelse af det stive normallønssystem med samme løn til alle er efter ITDs opfattelse ikke det mest smarte for transporterhvervet.
Men den slags udtalelser får fagbevægelsen til at slå syv kors for sig. Den forsvarer blindt de høje danske lønninger. Også selv om de koster arbejdspladser.
ITD og fagbevægelsen står lige så stejlt på hver deres synspunkt som parterne i lærerkonflikten. De vil heller ikke nå til enighed, selv om de forhandlede i hundrede år.