Dixens Vabis fra Haparanda
Vognmand fra Amager har en prægtig samling af gamle Scania- og Volvo lastbiler, som han til stadighed renoverer.
Det var for 12 år siden; men den kunne køre - og så var den højrestyret! Det var alle svenske biler før krigen.
Måske det var kulden, der havde bevaret den gamle bil. Den kom i hvert fald til Danmark og blev i løbet af et par år renoveret. I dag står som ny og er et tilløbsstykke, når Stephen Dixen deltager i veteranløb - ofte sammen med sin hustru, Kirsten.
Det er ikke hans eneste vetaranbil. Han har samlet på de gamle biler i mange år, og på værkstedet står der flere fine lastbiler - og stort set alle kan køre.
En perle er også en påhængsvognen fra 1942. Der er bygget på den hedengangne Ergo påhængsvognsfabrik i Rødekro, som DAPA siden købte.
Selv de originale type-skilte har Dixen fået fat i. Det skete ved et tilfælde, da han mødte bekendte til den tidligere ejer.
Scania 140 D11
- Jeg er ved at renovere en Scania 140 D11, fortæller vognmanden.
- Chassiset skal ned til den kendte hollandske karosseriopbygger Leo Bol for at få ny chassisramme.
- Bilen er fra 1974, og er identisk med den 140-model, som jeg begyndte min forretning med i 1976, siger Stephen Dixen.
Volvo L370
Der er forskel på de helt gamle svenske lastbiler og lastbiler af nyere dato. Førerhuset var dengang oftest bygget i træ af en lokal opbygger. Det gælder den gamle Scania-Vabis. Det gælder også den benzindrevne Volvo L370 med 115 hk fra 1955, der har førerhus fra Asnæs Karosserifabrik.
- Jeg har alle papirerne på bilen. Den var i sin tid ejet af vognmand Georg Hansen i Charlottenlund. Han kørte mest med øl fra Tuborg Bryggeri til et godstog på Hellerup Station.
Bilen blev siden overtaget af Tuborg, som donerede den til Volvos museum i Göteborg.
- På grund af pladsmangel på museet fik jeg mulighed for at købe bilen for 10 år siden, siger Stephen Dixen.
Volvo N86
Dixen har også en nyere Volvo N86. Det er en gammel bjergningsbil fra 1971 fra Københavns Kommune.
- Kommunen ville ikke sælge bilen, men jeg købte den senere af Københavns Brandvæsen. Da stod den den ene og forladt på et areal på Nørrebro. Det var godt medtaget med vand i bunden. Den havde rundet 168.000 km, men kørte perfekt.
Scania 142H
Nyeste "museumsbil" i Ullerup er en 470 hk 142H fra 1987, der har kørt 1,2 millioner kilometer. Dixen fik den fra ny som feltprøvebil.
- Det er faktisk en halv 143-serie, og trods de mange kilometer og mange år, fungerer den stadig fint. Vi bruger den faktisk en gang imellem som reservebil til vores tre nyeste biler, siger Stephen Dixen.
Mercedes W187 220
På trods af han samling af svenske lastbiler, har Dixens egen bil altid været en Mercedes-Benz.
Specielt en W187-model 220 fra 1953 med 80 hk 2,2 liter benzinmotor står hans hjerte nær.
Tophastigheden er 140 km/t. Den klarer 0-100 km/t på 21 sekunder. Den er totalrenoveret med stof-soltag.
Født på Amager
Stephen Dixen har i dag tre aktive biler. Det er Scania fra 2001, en Scania fra 2001 og en Volvo FM fra 2009. Alle har kraner.
Trods det engelskklingende navn er 64-årige Stephen Dixen indfødt amagerkaner omend hans mor var nordkyde og hans far sønderjyde.
Dixen er automekaniker udlært hos Jacob Hansen i Glostrup. Her lærte han også at reparere landbrugsmaskiner og dieselpumper. Det har givet ham en god ballast til at begynde som vognmand med speciale i kran- og specialtransport.
Han tager sig af mange forskellige slags opgaver både herhjemme og i udlandet; men man møder ham dog ofte på havnen i Dragør havn, når sejlerne skal have deres både i vandet om foråret eller op ad vandet om efteråret.