Scania får ordre på to specielle DSB-kranbiler
Bilerne skal leveres med to Effer-kraner og kombinerede gummi- og toghjul.
Scania har sikret sig DSB-ordren gennem et tæt samarbejde med Nyscan og EFFER Krancenter i Aarhus.
Nyscan har gennem årene leveret adskillige kranbiler til DSB. De har stået for salget af Scania-chassiserne, mens Scanias opbygningsafdeling får til opgave at forberede og forstærke chassiserne til de store kraner.
Effer Krancenter skal levere de italiensk producerede kraner, mens skinnehjuls-specialisten SRS Sjölander i Sverige får til opgave at montere skinnehjul på de to kranbiler.
Fem aksler
Fundamentet for de to kranbiler er Scanias største og kraftigste chassiser med 16,4 liters V8-motor på 730 hk. Egenvægten på køretøjerne er beregnet til 53 ton. Derfor har DSB valgt 5-akslede chassiser til den store belastning. Chassiserne er udrustet med tandemtræk og hydraulisk styrbar bageste aksel i tripple-bogien.
Som noget unikt for special-lastbiler af denne type er det lykkedes Scania at specificere chassiserne udelukkende med brug af standardkomponenter fra Scanias modulsystem. Dermed har det været muligt at bygget dem direkte på Scanias samlebånd på fabrikken i Södertälje uden efterfølgende tilpasning eller eftermontering af hoved- eller specialkomponenter.
Det gælder også førerhuset med fladt tag, der er valgt, fordi der så er plads til at kranarmen ligger hen over førerhuset ved landevejskørsel uden at overskride de maksimale 4 meters totalhøjde. Normalt anvendes denne type førerhus kun til autotransportere o.lign. i chassiser med 5- eller 6-cyl. motor, men Scanias modulsystem gør det muligt at kombinere førerhuset med Scanias kraftigste V8-motor.