Anhængeren har tabt sig igen
Da DLG sidste år fik leveret 24 stk. 7-akslede fodertankbiler, blev vægten reduceret betydeligt i forhold til de første opbygninger med syv aksler.
Da DLG i 2013 valgte at lægge hele ordren på 15 forvogne med tilhørende anhænger hos HMK-Bilcon og Nordjysk Blæser-Service, betød det også, at de fik leveret en anhænger i komplet aluminium.
Det er således endnu engang lykkedes at reducere vægten med cirka 150 kg ved at anvende aluminium i hele konstruktionen til bagenden på anhængeren. Der er anvendt aluminium både til vanger og akselkonsoller, ligesom der er anvendt en mere åben konstruktion. De nye anhængere er forstærket med højstyrkestål på alle kritiske steder for at undgå revnedannelser.
- Det er lykkedes os at foretage denne reduktion af egenvægten på trods af, at der er kommet tungere udstyr på bilerne i forhold til sidste år, og at tanken på forvognen er blevet større, siger Carsten Petersen, direktør i Nordjysk Blæser-Service.
Stor interesse for blæser
HMK-Bilcon og Nordjysk Blæser-Service oplever stor efterspørgsel efter opbygninger til korn og fodertransport.
- Især er det stor interesse for den nye type Kaeser-blæser, vi har taget i anvendelse, siger Carsten Petersen.
- Vi har allerede mange ordrer i hus på komplette opbygninger med tippelad, anhænger og suge/blæseanlæg - alle med den nye blæser. Den nye type blæser optimerer suge/blæseanlægget og er med til at give væsentligt forbedrede kapaciteter på anlæggene.
For at kunne opfylde den stigende efterspørgsel har Nordjysk Blæser-Service måttet ansætte flere medarbejdere. Det samme gælder HMK-Bilcon.