23948sdkhjf

Hamborg Havn tænker i miljø

I 2020 vil Hamborg reducere CO2-udledningen med 40 procent. Myndigheder og virksomheder i havnen bakker initiativet op med mange grønne tiltag som elektriske, selvkørende enheder til containertransport.
Hamborg by har et mål. I 2020 skal CO2 udledningen være reduceret med 40 pct. – og havnen ser det som sin pligt at være med til at løfte opgaven. Bag sig har havnen de mange virksomheder, der opererer i havnen.

Byen følger sig også forpligtet, idet man blev udnævnt til europæisk grøn hovedstad i 2011 – men allerede i 2003 stiftedes et partnerskab for bedre miljø, og 100 virksomheder er med nu – og de har sparet 100.000 tons CO2 og har reduceret operationelle omkostninger med 120 mio. Euro.

Et godt eksempel på den grønne politik er HHLA’s indførsel forrige år af Automatic Guided Vehicles (AGV) i deres Altenwerder terminal – verdens mest avancerede automatiserede terminal, som er 11 år gammel.

AGV er elektriske, selvkørende enheder til transport af containere til og fra skibene. Fuldt opladede kører de i 12 timer, før de skal have skiftet batteri-pakker. Det tager fem minutter – mens batterierne lader i seks timer.

Nu er det ikke fordi de gamle AGV’er ikke var rene – de er diesel-hybrid drevne – det er nyeste tiltag fra f.eks. bilfabrikker. HHLA (Hamburger Hafen und Logistik AG) opførte deres Altenwerder terminal for at udnytte pladsen optimalt og optimere containerbehandling.

15 store gantry-kraner sørger for at laste og losse containere i skibene på samme tid – for at spare skibenes liggetid - og stille containerne på AGV’erne, som så enten kører dem længst mod kajen for videretransport af feeder-skibe til bl.a. Danmark – eller længst væk til videretransport på jernbane eller på lastbiler, som kører rundt i en sværm som myrer i en myretue. 6.000 lastbiler kommer her hver dag.

Mens gantry-kranerne er bemandede, er de mindre kraner på den anden side af AGV-arealet næsten helt automatiske. De er i to højder og kører således forskudt, så de kan arbejdes dobbelt så hurtigt – og først når containeren skal stilles på lastbilen, tager en operatør i en afsidesliggende kontrolrum over. Desuden skal henholdsvis søfolk og chauffører åbne og låse containernes twistlock. Området, hvor de selvkørende AGV’er opererer, må der ikke komme folk – så stopper alt.

HHLA har foruden Altenwerder to andre havne, der ikke er så avancerede: Burchardskai og Tollerort. Dertil kommer et kul- og malmanlæg, bil- og fruigtterminaler, krydstogtkaj og en række bygninger og pladser.

HHLA forventer at have sænket CO2 udledningen regnet fra 2008 til 2020 – men allerede i 2011 var man nået 24,5 pct.

Man har projektet med svenske Vattenfall – men har også samarbejde med flere universiteter, så man kan se, hvornår der lades med vindenergi og solenergi. Projektet skal løbe i tre år.

Hamborg er kendt for sit velfungerende bagland med forbindelse til andre transportformer.

Hamborg Havn

2012 med 2011 i parentes:

Cargohåndtering: 131 mio. teu (132 mio. teu)

Containerhåndtering: 8,9 mio. teu (9 mio. teu)

Bulk-håndtering: 39,4mio. ton (39,6 mio. ton)

Havneområde: 7.156 ha (4.198 ha land)

Jernbaneskinner: 300 km.

Broer: 142.

Containerkraner: 76.

Anløb af skibe: 20.000 (20.100).

Kajlængde: 198 km.

Veje i havnen: 124 km.

Jernbanespor: 313 km.

Fyrtårne: 132.

Største handelspartner: Kina (3 mio. teu)

Næststørste handelspartner: Rusland (0,6 mio. teu)

Ugentlige feederskibe fra Hamburg: 120.

- heraf til Danmark:14
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125