23948sdkhjf

DTL på jagt efter nye medlemmer

Færre medlemmer giver mindre politisk indflydelse. Derfor går DTL nu på “jagt" efter flere medlemmer, skriver Poul Rudolf..
DTL har sat sig selv på noget af en opgave. De mange gode politiske resultater skal bruges til at skaffe flere medlemmer. Formænd, næstformænd og bestyrelsesmedlemmer er beordret ud i marken som ambassadører i den gode sags tjeneste.

Nu er nye medlemmer ikke noget, man trækker i en automat. De er noget, man skal gøre sig fortjent til. Medlemmerne skal føle, at de får noget for deres kontingent, og det er der heldigvis stadig en fast kerne, der gør.

Det er fortrinsvis dem, som altid har været medlem af DTL. At nogle af dem samtidig er medlem af ITD for at få del i de rigtig gode sønderjyske servicetilbud rokker ikke ved loyaliteten. De føler stadig en forpligtelse til at understøtte DTLs meget vigtige politiske indflydelse. Ikke kun på Christiansborg og i Bruxelles, men også ude i kommunerne.

Langt sejt træk

De samme medlemmer ved godt, at det politiske arbejde er et langt sejt træk, som bestemt ikke er gratis. Der skal altså nogle flere kontingentkroner i kassen. En beskeden kontingentforhøjelse er ikke tilstrækkelig. Det er nødvendigt med flere medlemmer.

Den barske kendsgerning er, at stadig færre er i DTLs faste kerne. Ophør, konkurser og andre ubehageligheder har gjort deres indhug i medlemskredsen.

I Midtjyske Medier erkender adm. direktør Erik Østergaard, at den danske vognmandsbranche mere eller mindre har tabt eksportkørslen. Tilbage er vognmænd, der i overvejende grad kører indenrigs - altså de, som mest realistisk kan være potentielle DTL-medlemmer.

Politisk indflydelse

I kampagnen for at skaffe flere medlemmer og dermed ekstra kontingentkroner lægger DTL ikke skjul på, at det store salgsargument er den politiske indflydelse. Ganske imponerende markedsførte DTLs erhvervspolitiske afdeling sig op til transportmessen i Herning med ikke færre en 22 politiske sejre.

Den slags flotte resultater er ikke altid nok til at overbevise de nærige vognmænd. Inderst inde har de måske dårlig samvittighed, men de viser den ikke. Tværtimod overlader de det gladelig til andre at spytte i kassen for politisk indflydelse.

“Nasserne" opfatter nærmest kontingentbetalerne som en smule naive. En udbredt egoistisk holdning, som gør det meget svært at få flere til at bidrage til det store politiske arbejde, som alle i vognmandsbranchen nyder godt af.

Stof til eftertanke

DTL gør nu et forsøg på at overbevise de frafaldne om, at et sparet kontingent er ensbetydende med sparet politisk indflydelse, og at det er en høj pris at betale. Forhåbentligt giver det stof til eftertanke ude i den ikke-organiserede del af vognmandsverdenen.

Der er al mulig grund til at bakke op om DTLs satsning på at skaffe nye medlemmer. Opgaven er svær men nødvendig. Midlerne til at drive DTLs meget vigtige politiske indflydelseskasse er i den sidste ende baseret på kontingentkroner.

Uden dem bliver det svært at fortsætte med at skabe de flotte og målrettede vognmandsresultater.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093