23948sdkhjf

Uenighed udstillet

Ugens leder i Transportmagasinet om den såkaldte "cabotage-rapport," som blev offentliggjort i sidste uge.
LASTBILTRANSPORT ER VIGTIG for alle samfund på kloden. Den er med til at skabe grundlaget for både samhandel og velstand. Et populært - og lidt slidt - udtryk lyder: Uden lastbilen går samfundet i stå. Uanset hvordan man vender og drejer det, kan vi ikke undvære lastbilen. Det er vi alle vel enige om. Men så stopper enigheden - for vi er meget uenige om, hvordan denne lastbiltransport skal foregå. Selv inden for vognmændenes egne rækker er der vild uenighed. De mange organisationer i branchen er blevet mere og mere krigeriske. DTL, 3F og FDL slår vildt omkring sig i det røde ringhjørne, mens ITD, DI, ATL og DASP står og skumler i det blå ringehjørne.

DE TO PARTERS dybe uenighed blev i overmål udstillet i sidste uge, da Trafikstyrelsen præsenterede den såkaldte cabotagerapport. Rapporten skulle have fejret afslutningen på arbejdet i det såkaldte cabotage-udvalg. Rapporten skulle være mundet ud i nogle konklusioner og anbefalinger, så transportministeren kunne finde frem til en fælles forståelse for cabotagens muligheder og begrænsninger. I stedet er rapporten blevet et spejl af den bedrøvelige kløft, der er i branchen. På næsten hver side i rapporten har organisationerne fået presset deres uforsonlige holdninger og særinteresser ind i teksten. Derfor er rapporten desværre ubrugelig - den kan selvfølgelig bruges til at kaste i hovedet på hinanden.

SOM VORES MAND på Christiansborg, Claus Djørup, skriver i det nye nummer af Transportmagasinet: "...Uenigheden i branchen om cabotage er så stor og vedvarende, at Trafikstyrelsens kun kan finde nogle ganske få områder, hvor branchen næsten er enige..."

HVIS IKKE BRANCHEN snart er villig til at bløde de hårdt optrukne fronter op, kan konsekvensen blive katastrofal. Transportministeren, som havde sat udvalgsarbejdet i gang for at få et fingerpeg fra branchen, vil nu stå handlingslammet. Det værste udfald af udvalgs-arbejdet må være, at vi ikke kommer et skridt videre i cabotage-problematikken. Det bedste udfald måtte være, at branchens organisationer sagde: Det kan da ikke være rigtigt! Lad os nu prøve en gang til! Det gælder vores fælles fremtid.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062