Vognmand: Små biler vinder frem
Hos AB Transport i Brøndby tror man på, at øgede miljøkrav i byerne vil skabe behov for flere varebiler. Selv har firmaet 11 varebiler foruden de 11 store lastbiler.
- De første folk møder ind kl. fire om morgenen i fragtmandshallerne i Høje-Taastrup. Så køres der på højtryk hele morgenen og det af meste af dagen med, siger vognmand Henrik Berthelsen, der driver transportfirmaet AB Transport sammen med sin bror Anders.
Firmaet er stiftet af Anders Berthelsen i 2007. Siden 2011 har Henrik Berthelsen været med. Hustruen Heidi kom til i 2012 og sørger for administrationen. Kontoret er i dag i fragtmandshallen i Høje-Taastrup.
I 2011 fik firmaet sin første fragtmandsrute. I 2012 kom der en fragtmandsrute mere til. Opgaverne er nu delt op i kurérservice og fragtmandsservice.
Anders Berthelsen tager sig af kurérdelen. Henrik klarer fragtmandsdelen.
Ruterne (215 og 229) dækker 11 postnumre i området nord for København blandt andet Lyngby med flere ture om dagen. Kastrup og Københavns Lufthavn bliver også betjent af AB Transport.
Det kræver lidt ekstra at betjene Københavns lufthavn, for chaufførerne skal uddannes specielt og godkendes, før de kan køre i lufthavnen.
- Jeg har altid kørt fragt og distribution. Først hos Pakke-Trans, som blev overtaget af GLS, derefter hos Transport-Service (TS).
AB Transport begyndte med to 8-pallers biler fra Citroën. I dag har firmaet 11 MAN-lastbiler og 11 varebiler fra Citroën og Mercedes-Benz. Bilerne er højst fem år gamle i firmaet. Så skiftes de ud. De skal se pæne ud, synes Henrik Berthelsen.
Halvdelen af varebilerne ejes af indhyrede vognmænd.
- Vi kan ikke undvære de små biler. Det er ikke optimalt at køre en lastbil ned ad Lyngby Hovedgade, så de omkring 60 daglige leveringer vi har her, klares af en lille bil. Kun enkelte tunge leveringer leveres dog stadig med lastbil, siger Henrik Berthelsen.
Han er sikker på, at byernes krav om bedre miljø vil betyde et behov for flere små biler, men så håber han, at der kommer styr på det, så ejere af 3,5 ton biler også skal have en vognmandstilladelse.
Henrik Berthelsen overvejer i øvrigt at anskaffe sig en Fuso Hybrid-lastbil, som blandt andet forhandles af Citroën i Hillerød.
- De vil passe fint til fremtidens bydistribution, siger han.
- Det er en bil, der ikke støjer. Den vil for eksempel kunne køre ud med varer tidligt om morgenen. Det handler om at være fremme så tidligt, som kunden har behov for.
- Hvis en kunde skal have leveret byggematerialer på en byggeplads kl. 7 om morgenen, er vi der kl. 7 om morgenen. Det er vores særkende at være pålidelige for vi kan ikke lade et helt arbejdssjak vente på os, slutter Henrik Berthelsen.