Mobilitet er nøgleordet
Mobile løsninger og apps" skal give medarbejderne mulighed for at hente og bruge data fra ERP-systemerne, når man sidder hjemme eller er på farten.
- Det med at kunne tilgå ens arbejde, uanset om man er på kontoret, hjemme eller på farten, bliver mere og mere vigtigt, siger Steen Ravn, der er ansvarlig for transport i EG.
- Vi har en forventning om at være online hele tiden - ikke kun privat, men også arbejdsmæssigt. Det skal samtidig være nemt og hurtigt at logge sig på systemerne.
Cross-Pad
Til det formål har EG udviklet CrossPad til mobile løsninger.
- Vi tror, at mobilitet bliver et konkurrenceparameter, både for os og for vores kunder, siger Steen Ravn.
- Det bliver vigtigt at kunne tilgå sine basisforretningsdata, uanset hvor man er henne. Det skal ske på en nem og lettilgængelig måde.
EG forbedrer mobiliteten på tre måder.
- For det første udvikler vi apps til små, lette opgaver som for eksempel at slå data op. Man kan tjekke sin feriekonto eller lave små ændringer i for eksempel sit tidsregistreringsprogram. Apps er fantastiske til det, vi kalder mikro-opgaver.
- For det andet vil vi gerne gøre visse forretningsprocesser mobile. Det er opgaver, som man normalt vil bruge sin PC til at gøre, men som godt kunne gøres ude hos kunden på en tablet eller iPad.
App til sælgerne
- Vi har for eksempel udviklet en sælger-app, der registrerer hele ordreprocessen. Man kan sidde ude hos en kunde med sin iPad og vise, alt det man har på sit lageret. Kunden kan bestille varer - og når ordren er blevet bekræftet, går der automatisk en ordrebekræftelse til kunden og til ens eget ERP-systemet. Der er ingen, der skal håndtere ordren en gang til. Man undgår fejltastninger, man undgår at skulle behandle data en gang til.
- For det tredje handler mobilitet også om at tilbyde de medarbejdere, som normalt ikke arbejder i ERP-systemet, adgang til visse data. Det kan for eksempel være direktøren, der har brug for at hente nogle statistikker inde i systemet.
Lettere kommunikation
- Kommunikation ud af virksomheden bliver meget lettere med disse apps, fortæller Steen Ravn.
- Via en smartphone kan man sende alle ordrerne ud til chaufføren, der er på farten hele tiden. Han får besked på, hvad han skal hente, hvor og hvornår.
App til chaufførerne
- Speditøren kan med det samme se, når godset er afhentet og leveret uden at skulle ringe til chaufføren. Chauffør-"Appen" har direkte forbindelse til ERP-systemet. Det betyder også, at speditørens kunder kan følge med i, hvornår hans gods er afhentet og leveret. Dermed behøver de ikke ringe til chaufføren eller speditøren.
- Når speditøren er kommet hjem, kan han lynhurtigt slå op i disponeringsoversigter på sin iPad, i stedet for at starte hele systemet op. Han kan også omdisponere gods eller foretage andre ændringer. Når han så møder på kontoret næste morgen, har han et fuldt opdateret billede.
Udvikler egne apps
EG har lavet mange apps til transport, men også til mere generelle funktioner som økonomistyring og drift.
- Det er for eksempel muligt at godkende fakturaer eller ændre medarbejdernes passwords, mens man er på farten. Det essentielle er, at medarbejdere kan få adgang til data fra ERP-systemet, uanset hvor de er henne.
- Det gode for kunderne er, at det ikke er særlig dyrt, siger Steen Ravn.
- Man skal selvfølgelig anskaffe sig en smartphone eller en iPad. Desuden skal der betales licensomkostninger for at bruge programmerne. Endelig skal man have den seneste version af ASPECT4 - altså "release 4," som blev introduceret på ASPECT 4 Day den 9. april i år.
EG tilbyder også alle kunder et app-designkursus, så de lærer at designe deres egne apps. Så har kunderne mulighed for at designe løsningen til deres egne ideer, og så hjælper EG med at udvikle appen.
- På den måde kan det blive ret billigt for kunderne, siger Steen Ravn.
Stort potentiale
Rigtig mange forventer i dag at kunne arbejde derhjemme om aftenen eller når deres børn er syge. Derfor er det mobilitet, som vi satser på. Udviklingen i samfundet går den vej.
- Der er et stort potentiale i dette her. Det er ikke kun vores transportkunder, som mener det. Det gør de også i de andre brancher, vi arbejder med, siger Steen Ravn.
- Med mobile løsninger har man en mulighed for at binde virksomhedens administrative funktioner sammen med de decentrale enheder i marken. Ved hjælp af smartphones og tablet-pcer har dine medarbejdere altid adgang til internettet og til virksomhedens interne systemer.
- Med smartphones er de fleste funktioner bygget ind i små programmer, der er meget nemme at anvende typisk nemmere end traditionelle pc-programmer.